Een van de bekendste Nederlandse winkelketens heeft per dinsdag 29 oktober de notarismarkt betreden: warenhuisketen HEMA is een online notarisservice gestart waar consumenten eenvoudig een standaard samenlevingscontract of testament kunnen laten opstellen. Eén van de dertig aangesloten notariskantoren passeert de akten, die slechts 125 euro per stuk kosten.
Volgens een woordvoerster is HEMA voortdurend ‘bezig met de ontwikkeling van nieuwe diensten.’ Zo is het al enige tijd mogelijk om verschillende soorten verzekeringen af te sluiten via de website van de winkelketen. Op de website notarisservice.hema.nl vullen consumenten in enkele stappen alle benodigde gegevens voor het door hun gewenste document in. Vervolgens krijgen zij een concept toegestuurd per e-mail, waarna er een afspraak kan worden gemaakt met een van de dertig aangesloten notariskantoren voor de ondertekening. Op termijn zouden meer kantoren zich aan moeten sluiten, is de wens.
De vaste prijs per akte is 125 euro – inclusief btw -, waarmee HEMA stelt zo’n 50% onder de gemiddelde tarieven voor samenlevingscontracten en testamenten te duiken. Wel is het enkel mogelijk om standaarddocumenten op te vragen, waarbij de consument ‘enkel relatief makkelijke keuzes hoeft in te vullen’, aldus de woordvoerster van HEMA. “Wij denken dat daar grote behoefte aan is.”
Toch ziet de Koninklijke Beroepsorganisatie Notariaat (KNB) HEMA ook niet als een directe concurrent, aldus woordvoerster Nora van Oostrom. “Op het moment dat de situatie van de cliënt ook maar enigszins afwijkt van de standaard, moet er meestal alsnog een afspraak worden gemaakt op het notariskantoor”, zegt zij. “Die vaste lage prijs is dan uiteraard niet meer van toepassing.”
Van Oostrom is wel enigszins kritisch op de nieuwe dienst van HEMA: “Het bedrijf gaat ervan uit dat mensen de juridische consequenties van rechtsgeldig document meteen helemaal begrijpen, maar er zit vaak meer achter dan enkel wat de toelichting op de site vermeldt. Niet iedereen is even goed in staat om door te redeneren. Bij een afspraak zeggen mensen vaak ‘ach, mijn situatie is heel gewoon.’ Als je vervolgens als notaris even doorvraagt, komen er meestal toch belangwekkende zaken naar boven.”
Toch staat de beroepsvereniging zeker niet negatief tegenover de nieuwe stap van HEMA, zegt Van Oostrom. “Als deze dienst voor consumenten een verlaging van de drempel naar de notaris betekent, dan is het een goed idee. We denken dat veel mensen die van de service gebruik maken, uiteindelijk toch graag nog eens uitleg van de notaris zelf willen krijgen.”