De administratie bij fusies en splitsingen wordt gemakkelijker dankzij de wijziging van een aantal regels met betrekking tot verslaggevings- en documentatieverplichtingen. De vereenvoudiging is het gevolg van een Europese richtlijn en is inmiddels rechtsgeldig.
Dat is te lezen op de website van Rendement. Bij een fusie met een andere BV of een splitising van een BV, is het verplicht een aantal administratieve handelingen uit te voeren. Een voorstel voor de fusie of splitsing moet worden opgesteld en de redenen en prognoses toegelicht. Voorheen moest dit voorstel door een accountant worden beoordeeld in de vorm van een deskundigenverslag, waarin de accountant zijn mening weergeeft. Na aanpassing van de wet is dit onderzoek nu niet meer nodig. Belangrijk hierbij is wel dat betrokken aandeelhouders het eens zijn met het afzien van zo’n onderzoek.
Het bekendmaken van tussentijdse cijfers is ook niet meer verplicht, als er tenminste al een halfjaarlijks financieel verslag bestaat. De regels rondom het waarborgen voor schuldeisers en de verplichting tot openbaarmaking van stukken zijn ook versoepeld.