Stijging van grondstofprijzen zal de consolidatie in de huismerkenindustrie versnellen, voorspelt Koen de Jong in het boek Private Label Uncovered, dat binnenkort verschijnt. Volgens De Jong merken fabrikanten van huismerkproducten eerder de gevolgen van de stijging van de grondstofprijzen omdat ze kleinere marges hebben dan A-merk fabrikanten en het niet snel kunnen doorberekenen in de prijs van het product.
Door de financiële druk zijn producenten van huismerkproducten genoodzaakt samen te gaan. Volgens De Jong zijn er nog maar enkele sectoren met gezonde marges voor huismerken. Vooral daar waar privateequitypartijen schaalgrootte bij elkaar hebben gekocht. Bijvoorbeeld in frisdranken waar Refresco heerst. In koffie is Drie Mollen in Breda net omgedoopt in United Coffee. Andere voorbeelden van bedrijven die capaciteit opkopen zijn Natra in chocolade, R&R in ijsjes en Continental Bakeries in koekjes.
Door fabrieken over te nemen kunnen bijvoorbeeld de logistieke kosten omlaag. Dat is van belang voor producten waarvan de transportkosten behoorlijk aantikken, zoals pakken ontbijtgranen of vruchtensap. De aankoop van bedrijven in het buitenland vergemakkelijkt bovendien de toegang tot die markten.