De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft een dikke streep gehaald door de voorgenomen overname van bakkerij A.A. ter Beek (onder andere Bolletje) door Continental Bakeries. Door de overname te blokkeren, voorkomt de NMa dat de prijs van beschuit omhoog kan gaan voor consumenten.
Door de overname zou een zeer grote beschuitproducent ontstaan met een marktaandeel van 70-80% die naast huismerkbeschuit ook het merkbeschuit Bolletje produceert. De NMa acht de kans klein dat er een nieuwe producent van beschuit op de Nederlandse markt actief zou worden. Dit betekent dat er slechts twee producenten overblijven voor de productie van huismerkbeschuit in opdracht van supermarkten.
Komst nieuwe concurrent onzeker
De NMa vindt dat er na de overname te weinig concurrentie overblijft. Om dit probleem weg te nemen hebben Continental Bakeries en A.A. ter Beek voorgesteld om een beschuitlijn te verkopen aan een nieuwe concurrent op de markt. De NMa heeft dit voorstel niet geaccepteerd omdat het onvoldoende zeker is of daadwerkelijk een nieuwe concurrent actief zal worden op de markt en ook actief zal blijven.