De door corona florerende webwinkel Wehkamp neemt kleertjes.com over; eveneens een webshop, maar voor kinderkleding. Stibbe is de juridisch adviseur van Wehkamp en DeBreij adviseert de overgenomen kidsklerenwebsite.
Wehkamp is opgebloeid tijdens de coronacrisis. Het jaar voor de pandemie leed de Zwolse webshop nog verlies en daalde de omzet, maar door de toegenomen online koopdrang tijdens corona maakt het bedrijf weer winst. Wehkamp neemt nu zelfs een bedrijf over: kleertjes.com, dat vierhonderd medewerkers telt en een omzet draait van 57 miljoen euro. Voor welk bedrag de overname geschiedt, is niet naar buiten gebracht.
Juridische adviseurs
Stibbe staat Wehkamp bij, bij de overname, met een team onder leiding van Heleen Kersten. Zij stuurt een zestal aan dat bestaat uit partner Reinout de Boer en associates Sebastiaan Witkam, Omar El Gachi, Alexander Collot d’Escury, Vincent Lampers en Tjitske Kuiper.
Kleertjes.com wordt geadviseerd door DeBreij, waarbij partner Gaston Freijser de lead heeft. Hij heeft de leiding over collega-advocaten Sandra Meijneke en Maxime Jongh bij de transactie. Ten aanzien van het ACM-traject adviseert mededingingsadvocaat Adriaan Craita van Maverick Advocaten..
Verder zijn JSA Tax Consultancy en EY betrokken bij de deal. De eerstgenoemde firm is verantwoordelijk voor belastingadvies en het Big Four-kantoor trad op als M&A-adviseur.
Coronawinst
Net zoals voor een webwinkel als Bol.com legde de coronacrisis Wehkamp geen windeieren. Door het virus en de bijbehorende lockdowns zijn steeds meer mensen aan het webwinkelen geslagen, en is Wehkamp gegroeid. Het afgelopen boekjaar draaide de webshop uit Zwolle een omzet van 729,5 miljoen euro, terwijl de omzet een jaar eerder circa 597 miljoen euro bedroeg. Een fikse stijging dus; ook voor de brutowinst. Die steeg van ongeveer 16 miljoen euro naar 57 miljoen euro. Tevens is het aantal klanten tijdens de pandemie gegroeid. Momenteel zijn dat er 2,5 miljoen: een vijfde meer dan vorig jaar.
Middels de overname van kleertjes.com wil Wehkamp sterker inzetten op kindermode. Volgens Wehkamp-topman Graham Harris steeg de omzet van kindermode het afgelopen boekjaar met 46 procent en is het ‘een markt met enorme groeipotentie’. Kleertjes.com hoopt op zijn beurt, door gebruik te maken van de faciliteiten van Wehkamp, bestellingen sneller te kunnen bezorgen, het assortiment uit te breiden en de website te verbeteren.
Voor de overname is een voorlopige overeenkomst gesloten. Verder staan door de deal de banen van de vierhonderd kleertjes.com-medewerkers niet op de tocht, en blijven de twee locaties van de kidsklerensite – het kantoor in Hilversum en het distributiecentrum in ‘s-Heerenberg – gewoon bestaan. Ook blijft de website van kleertjes.com in de lucht, maar Wehkamp zal in de toekomst een eigen assortiment daaraan toevoegen.
Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht