“De aandeelhouders van vandaag houden zich niet alleen maar bezig met winstcijfers”, zegt Anne Louise van Lynden van Sandenburg van Investor Voice. Haar communicatiebedrijf gaat samen met CitySavvy. Omdat aandeelhouders tegenwoordig naast winstmaximalisatie zich ook op andere gebieden roeren, zoals een duurzame en sociale bedrijfsvoering, zijn de adviseurs samen gegaan om op meerdere gebieden te kunnen adviseren.
”De pendule is de andere kant opgegaan”, zegt de geboren Amerikaanse Van Lynden over de rol van aandeelhouders. Zij is zelf gespecialiseerd in financiële communicatie bij tijdelijke trajecten zoals fusies en overnames. “Nu stellen aandeelhouders ook vragen over het groene imago van een bedrijf en de salariëring van bestuurders”. Daarbij komt dat er naast de aandeelhouders steeds meer partijen betrokken zijn bij het wel en wee van bedrijven, zoals milieuorganisaties.
Om te anticiperen op de veranderende kijk van aandeelhouders en betrokkenen is Van Lynden op zoek gegaan naar samenwerking om cliënten op meer gebieden van dienst te kunnen zijn. De zoektocht heeft geleid tot een fusieovereenkomst met CitySavvy van Jana Sanchez en Matt Gower.
”Jana werkte als journalist bij Reuters toen ik voor Versatel de communicatie verzorgde”, zegt van Lynden. “Zij legde me toen het vuur aan de schenen.” Van Lynden werkte toen voor Citigate en moest de communicatie rond de surseance van Versatel in goede banen leiden.
Als onderdeel van de fusie tussen CitySavvy en Investor Voice is er een regeling opgezet om de verantwoordelijkheden en winsten en verliezen te verdelen. Het fusiebedrijf is volledig in eigendom van het management en de medewerkers.
Journalist in Rusland
Van Lynden startte haar carrière als journalist. Haar beide ouders waren in de Verenigde Staten werkzaam als journalist en Van Lynden werkte eerst bij een Engelstalige krant in Rusland. Haar interesse ging lang uit naar de financiële kant haar werk waardoor ze besloot een MBA aan businessschool INSEAD te volgen Hierna is ze bij ABN Amro onder andere op de corporate finance-afdeling aan de slag gegaan.
“Ik merkte toen dat veel communicatieadviseurs niet veel van financiële trajecten begrepen. Dit gaf mij het idee dat dealgerichte communicatie een interessante niche kon zijn” Deze gedachte leidde uiteindelijk tot haar overstap naar communicatieadviseur Citigate. Volgens Van Lynden zijn er maar een paar adviseurs in Nederland die expertise hebben in financiële communicatie: Citigate, Hill & Knowlton en Huijskens zijn de meest bekende.