De lingerie van Hunkemöller is straks een Nederlandse aangelegenheid. De keten komt grotendeels in handen van Amsterdamse investeerders Parcom en Opportunity Partners. Bij de deal waren Van Doorne, NautaDutilh en De Brauw betrokken als juridisch adviseurs.
Eind vorige maand werd bekend dat de Nederlandse investeringsmaatschappijen een meerderheidsbelang kopen van de Amerikaanse investeerder Carlyle, die sinds 2016 eigenaar is van Hunkemöller. Destijds betaalden de Amerikanen – die een minderheidsbelang in de lingerieketen behouden – 440 miljoen euro voor het bedrijf. Voor hoeveel Hunkemöller nu van de hand wordt gedaan is niet bekendgemaakt.
Parcom en Opportunity Partners zijn investeerders van naam in de wereld van fusies en overnames. Zo nam Parcom in december 2020 warenhuisketen HEMA over, en hebben de Amsterdamse investeerders onder meer textielbedrijf Royal Ten Cate en online opleider Goodhabitz onder hun hoede. Opportunity Partners is het investeringsvehikel van Robert van der Wallen. Deze Brabantse miljardair is vooral bekend van BrandLoyalty – een bedrijf in spaarzegels en andere marketingacties – dat hij in 2013 voor honderden miljoenen verkocht.
Juridisch advies
Van Doorne adviseerde het management van Hunkemöller bij de deal. Het kantoor stuurde hiervoor Onno Boerstra en Michiel Melief op pad. Eerstgenoemde had daarbij de leiding.
De verkopende partij, investeerder Carlyle, is bijgestaan door NautaDutilh en Amerikaans advocatenkantoor Latham & Watkins. NautaDutilh selecteerde hiervoor een Nederlandse én Belgische delegatie. Het Nederlandse team bestond uit Willianne van Zandwijk (lead), Naomi Asscheman, Thomas Castermans, Mariska Kamta, Sanne Mesu, Koen Biesma, Wijnand Bossenbroek, Edward Rijnhout, Pieternel van den Brink, Sjuul Jentjens, Jinne van Belle, Albert van der Kolk, Daniel Kuiper, Arjan Koorevaar, Ramon Pop, Madelon de Blok, Youri Jansen, Marlous Schrijvers, Michelle Slimmen, Fleur Folmer, Arjen Praat, Sasha van Gelder, Merle de Vries, Terrence Dom, Marleen Velthuis, Simone Honig, Casper van der Meulen en Tom de Clerck.
De Brauw Blackstone Westbroek stond investeerder Parcom bij. Onder leiding van Lennard Keijzer adviseerden namens het kantoor Claudia van Rappard-Priem, Chris Noordam, Klaas van Rijckevorsel, Frederique Beerkens, Byron Valkenburg, Henk van Ravenhorst, Sophia van Straalen en Bart de Rijke.
Vooralsnog is onbekend of, en door wie, Opportunity Partners juridisch is bijgestaan.
‘Omni-channel-groeistrategie’
Hunkemöller heeft circa 900 winkels, waarvan er meer dan 180 zich in Nederland bevinden. Daarmee is het bedrijf de grootste lingerieketen van Nederland. Hunkemöller hoopt door de overname ‘de bewezen omni-channel-groeistrategie’ te versnellen, waarbij wordt ingezet op een combinatie van online en fysieke winkels. Daarnaast wil het bedrijf zijn aanbod via verkoopplatforms uitbreiden door samen te werken met bestaande en nieuwe e-commerce partners.
“De nieuwe investeerders begrijpen ons bedrijf en ondersteunen onze visie om ons veelzijdige aanbod verder te ontwikkelen en onze marktkanalen uit te breiden met een focus op duurzaamheid en inclusiviteit,” aldus Philip Mountford, CEO van Hunkemöller, over de overname.