De TKH groep gaat op overnamepad in de Verenigde Staten, Delta kan de Chinese concurrentie niet meer aan en verkoopt de zonnecelactiviteiten, ING Groep wil zijn verzekeringstak in twee beursgangen verkopen en de trustsector is de nieuwe hype onder investeerders. Een overzicht van recente ontwikkelingen in fusie- en overnameland.
TKH Group wil de leverancier van video-observatietechnologie Optelecom-NKF Inc. overnemen voor $9,2 miljoen. Het voormalige Twentse Kabel meldt donderdag voorbeurs dat het een fusie-overeenkomst heeft getekend om het aan Amerikaanse beursgenoteerde bedrijf over te nemen. TKH denkt de overname in het eerste kwartaal van 2011 te kunnen afronden. De aandeelhouders van Optelecom-NKF moeten de overname nog goedkeuren.
Energiebedrijf Delta verkoopt zijn belang in zonnecelfabrikant Solland Solar en onderzoekscentrum Sunenergy. Dat maakte het Zeeuwse bedrijf gisteren bekend. De verkoop is een gevolg van de slechte marktomstandigheden als gevolg van concurrentie met Aziatische zonne-energiebedrijven. Door de grote productie van met name Chinese bedrijven ligt de prijs van zonnecellen erg laag.
ING Groep wil zijn verzekeringstak opsplitsen in een Europees en Amerikaans bedrijf, die elk een afzonderlijke beursnotering krijgen. Dat meldt persbureau Dow Jones woensdag naar aanleiding van een toelichting van ING op de derdekwartaalcijfers. ING CEO Jan Hommen weet nog niet wanneer de beursgangen plaats zullen vinden. De Amerikaanse verzekeringstak zal naar de beurs gaan wanneer de winst en de markten verbeteren.
Private equity-bedrijven zien trustbedrijven als een goede investering. Dat concludeert Het Financieele Dagblad woensdag naar aanleiding van de recent aangekondigde overname van Orangefield Trust door AAC Capital Partners. Eerder werd de trustbedrijven ATC Group en TMF overgenomen door respectievelijk HgCapital en Doughty Hanson.
Lees verder over de interesse van private equity-partijen in trustbedrijven
Technische dienstverlener Imtech wil door middel voor overnames en organische groei hun bestaande marktpositie versterken, maar nieuwe markten aanboren. Dat meldde het bedrijf dinsdag in een toelichting op een nieuwe strategie. Volgens Imtech topman René van der Bruggen biedt globalisering nieuwe kansen voor het bedrijf. In het kielzog van bestaande, internationale, klanten betreedt Imtech nieuwe markten zoals China, India en Brazilië.