Linklaters en Freshfields zijn de betrokken juridisch adviseurs bij de overname van Unilever’s thee. De was- en voedingsmiddelenfabrikant verkoopt bijna al zijn theeactiviteiten aan Brits private equity-bedrijf CVC Capital Partners voor 4,5 miljard euro. De theetak, volgens Unilever ’s werelds grootste theebedrijf, zou te weinig omzetgroei genereren.
Unilever heeft zijn thee ondergebracht in de divisie Ekaterra, die 34 merken omvat, elf fabrieken heeft op vier continenten en eigen theeplantages in drie landen. Onder meer Lipton en Pukka zijn bekende theemerken die onder de divisie vallen, die in 2020 goed was voor circa twee miljard euro omzet, zo stelt Unilever.
In datzelfde jaar liet Unilever echter al doorschemeren afscheid te willen namen van zijn theebusiness. De reden hiervoor was dat Unilever inzette op zwarte thee, terwijl juist de vraag naar groene, vruchten- en kruidenthee steeg. Ook drinken mensen tegenwoordig bijvoorbeeld meer ambachtelijke koffie dan thee. De omzetgroei bleef hierdoor achter bij de gewenste drie tot vijf procent. Nadien toonden verschillende partijen interesse in de theemerken, waaronder private equity-huis KKR, maar CVC – opgericht in Londen; tegenwoordig gevestigd in Luxemburg – gaat er dus met de buit vandoor.
Internationaal advies
De investeerder leunt hierbij voor juridisch advies op Freshfields. Zowel de Amsterdamse vestiging als het hoofdkantoor in Londen zijn hierbij betrokken. Het team uit Amsterdam is tienkoppig: Freshfields Nederland stuurde partners Hanneke Rothbarth (lead), Thijs Flokstra, Brechje Nollen en Bob van Kasteren, en associates Julius Kahn, Oete Vonk-Schellingerhout, Annemarie van der Does Vos, Thom Veldhuizen, Daan van Schaik en Stan Lemmen voor advies aan CVC.
Het Engelse adviesequipe wordt aangestuurd door partners Charles Hayes en Alex Mitchell. Zij geven leiding aan Londense collega-partners Jill Gatehouse, David Brooks, Andrew Murphy en Victoria Hills, en associates Pete Mason, Chris Gotch, Rob Kearns, Ciara O’Loughlin, Chris Yarrow, Terry Ayres, Laurie Dineen, Hugh Laundy en Tyson Thompson.
Aan de verkoopzijde is Linklaters de adviseur. Namens het kantoor zijn Jan Willem de Boer, Guido Portier, Yenny Mak, Ashika Baan, Rebecca Mulder, Tom van Steenbrugge, Mieke Heeren, Maxim van Vessem, Jos van Boeijen, Ruth van der Haar, Tamara Leeflang, Vincent Gerlach, Jill Reijnen, Alexander Harmse en Charli Janssen verantwoordelijk voor juridische bijstand. Eerstgenoemde is hierbij teamleider.
IJsthee blijft
Unilever is op het vlak van thee ook actief in India, Nepal en Indonesië. Deze activiteiten worden echter niet verkocht aan CVC. Ook behoudt Unilever zijn belang in ready-to-drink frisdranken zoals ijsthee, waarvan Lipton een bekende merknaam is en waarvoor het Brits-Nederlandse soep- en zeepconcern onder andere samenwerkt met PepsiCo.
Alan Jope, CEO van Unilever, over de deal: ‘De evolutie van een portefeuille met meer groei is een belangrijk onderdeel van onze strategie voor Unilever. Onze beslissing om Ekaterra te verkopen, toont verdere vooruitgang in het realiseren van onze plannen.’
Namens CVC stelt Pev Hooper, manager partner bij de investeringsmaatschappij, dat Ekaterra ‘gebouwd is op een sterke basis van toonaangevende merken en een doelgerichte benadering van haar producten, mensen en gemeenschappen’. Volgens Hooper is Ekaterra bovendien goed gepositioneerd in de – volgens hem – aantrekkelijke theemarkt, waardoor groei in de toekomst kan worden versnelt.
Unilever vermoedt dat de deal in de tweede helft van 2022 wordt gerealiseerd. Daarvoor moeten verschillende toezichthouders echter nog hun goedkeuring geven.