Picnic heeft 600 miljoen euro opgehaald in een nieuwe investeringsronde, geleid door de Bill & Melinda Gates Foundation Trust. De kapitaalinjectie is een van de grootste voor een Nederlands bedrijf dat niet op de beurs is genoteerd. Stibbe voorziet de websupermarkt van juridisch advies.
Enkel de Nederlandse, niet-beursgenoteerde bedrijven Mollie en Messagebird haalden in het verleden grotere bedragen op in één investeringsronde; respectievelijk 665 miljoen en 662 miljoen euro. Picnic volgt dus daarna. De injectie van 600 miljoen in de websuper wordt geleid door het investeringsvehikel van Microsoft-oprichter Bill Gates en zijn ex-vrouw, maar het is onduidelijk wat hun precieze aandeel is en wat op het conto staat van de overige investeerders.
De Bill & Melinda Gates Foundation Trust investeert in diverse bedrijven, vastgoed en obligaties. De opbrengsten worden gebruikt voor goede doelen, zoals het bestrijden van armoede en gezondheidscrises. Volgens Picnic-co-founder Joris Beckers zijn de foundation en de websuper een goede match, zo tekent het FD op. “We denken dat zij ongelooflijk goed bij ons passen. Het is een organisatie die duurzaamheid hoog in vaandel heeft staan, met een hele langetermijnhorizon.”
Stibbe adviseert Picnic
Stibbe speelt een prominente rol in de advisering bij deze miljoeneninvestering. Het kantoor staat Picnic bij met een equipe bestaande uit partners Duco de Boer (teamlead), IJsbrand van Straten, Reinout de Boer en Paul Vestering. Zij worden ondersteund door associates David Makkink, Willem Beek, Sophia Baas, Meike van Schaijk, Charlotte van Weert en Mieke Lavreysen. Allen opereren vanuit Stibbe’s vestiging in Amsterdam.
Naast Stibbe is ook Houthoff betrokken bij de kapitaalinjectie, maar louter als local counsel van de Bill & Melinda Gates Foundation Trust. De voornaamste juridisch adviseur van de Bill & Melinda Gates Foundation Trust is het Amerikaanse advocatenkantoor O’Melveny.
Rode cijfers
Picnic startte in 2015 vanuit Amersfoort, en levert boodschappen rechtstreeks van de leverancier naar de consument. Inmiddels is de online supermarkt uitgebreid naar circa 200 gemeenten in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Met het nieuw verworven kapitaal wil Picnic met name uitbreiden in Duitsland – de websuper is daar sinds 2018 actief – en Frankrijk, waar het bedrijf afgelopen voorjaar is gestart met het online bestellen en thuisbezorgen van boodschappen. Ook wil Picnic technologisch blijven innoveren om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, vermeldt het persbericht over de investeringsronde.
Hoewel Picnic snel groeit, gaat dat nog wel gepaard met rode cijfers. Zo toont de laatst bekende jaarrekening – over 2019 – een verlies van ongeveer 44 miljoen euro. Picnic beweert echter een omzet van één miljard euro te hebben tegen het einde van dit jaar.
Foto: Een busje van Picnic / Wikimedia Commons