Online supermarkt Picnic heeft een forse kapitaalinjectie gekregen – 100 miljoen euro – van de vier familiefondsen NPM Capital, De Hoge Dennen, Hoyberg en Finci. De investering stelt Picnic in staat om door heel Nederland op internet bestelde boodschappen aan huis te bezorgen. Stibbe en NautaDutilh stonden klaar voor juridisch advies.
Met de investering is Picnic van plan om de landelijke bezorgservice stapsgewijs uit te breiden, naar tien tot vijftien steden per jaar. Het geld zal onder meer worden gebruikt voor nieuwe distributiecentra – een nieuw centrum opende vorige maand in Utrecht -, elektrische bezorgwagens en meer personeel: Picnic verwacht op termijn 10.000 banen te kunnen scheppen. De vier betrokken familiefondsen verwerven met hun investering een minderheidsbelang in het bedrijf.
Vlak na de bekendmaking van de kapitaalinjectie vorige week, onthulde Picnic al vanaf mei te zullen starten met bezorgen in Den Haag en omstreken. Het bedrijf is al actief in onder meer Utrecht, Almere en Amersfoort, de stad waar de startup nog geen twee jaar geleden begon. Met deze expansiedrift zit Picnic de veelgebruikte bezorgdiensten van Albert Heijn en Jumbo op de hielen. Naar verwachting groeit de omzet dit jaar van dertig naar honderd miljoen euro en zal de internetsupermarkt voor het eerst winst maken.
Voor de financiering liet Picnic zich juridisch adviseren door een team van Stibbe, bestaande uit Duco de Boer (teamleader), Paul Quist, Jeroen Smits, Sophie Zwartkruis-Bakker, Geertje Jonker, Jeroen Tjaden, Janneke Müller, Eline Holtman en Reinout de Boer.
Investeerders NPM Capital en Finci lieten zich adviseren door NautaDutilh; onder anderen Lieke van der Velden en Ernest van der Touw waren namens Finci (eigenaar van de Boni-supermarkten) betrokken bij de transactie. Bij de familiefondsen Hoge Dennen en Hoyberg behandelden in-house juristen de financiering.
Een overzicht van deze deal is te vinden in de OverFusies databank