Het Japanse electronicabedrijf Funai koopt de audio, video en entertainmentdivisie van Philips. Daarnaast hebben de Japanners een licentie gekocht om de betrokken producten de komende vijf jaar te maken en te verspreiden onder de merknaam Philips. Met de deal is € 150 miljoen gemoeid, exclusief licentierechten.
Advocatenkantoor Stibbe adviseert Funai bij de aankoop. Het team dat aan de deal werkt wordt geleid door corporate partner Björn van der Klip en bestaat verder uit onder andere Eva Das (corporate) en Erik Valgaeren (IP/IT). “Het is voor Funai een strategisch belangrijke transactie,” meldt Van der Klip in een reactie. “Op dit moment richten zij zich nog alleen op de productie en distributie van televisies, waaronder onder televisies onder de merknaam van Philips. Door deze transactie zal het productenarsenaal van Funai significant worden uitgebreid,” aldus Van der Klip.
Het Japanse Nomura adviseert de Japanners op financieel gebied, terwijl PwC het belastingadvies verzorgt.
Smeenk: Transactie met vele facetten
Philips laat zich op juridisch gebied adviseren door advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek. Nieuwbakken partner Gaby Smeenk en Arne Grimme leiden het team dat aan de transactie werkt. “Philips zet met de verkoop van haar Lifestyle Entertainment activiteiten de volgende stap in de transformatie naar een leidend merk in Health en Well-being,” meldt Smeenk in een reactie.
“Het is een transactie met vele facetten,” vervolgt ze, verwijzend naar onder andere de merklicentie die aan de deal gekoppeld is. “Hierdoor kan Funai de naam Philips, één van de bekendste en meest waardevolle merken, blijven gebruiken.” De afgelopen jaren heeft Philips met succes haar brand license programma uitgebreid.
Het Eindhovense electronicaconcern en De Brauw zijn geen onbekenden van elkaar. Zo adviseerde De Brauw Philips ook bij de televisie joint venture met TPV. Credit Suise verzorgt het financieel advies aan Philips, terwijl Deloitte is ingeschakeld voor belastingadvies.