De Britse investeerder Blue Ocean Capital en het Amerikaanse Crestline Investors nemen de containerterminal Rotterdam Shortsea Terminals (RST) over van het op- en overslagbedrijf Steinweg Handelsveem. Loyens & Loeff en NautaDutilh voorzagen de partijen van juridisch advies.
Eerder deze maand maakten de twee investeerders al bekend dat zij RST wilden overnemen van Steinweg, een van de grootste overslagbedrijven in de Rotterdamse haven. Inmiddels hebben de drie partijen een principeakkoord bereikt over de overname.
Het Loyens & Loeff-team dat Blue Ocean Capital en Crestline Investors adviseerde bij het bereiken van de deal, bestond uit Jan-Willem van Rooij, Marcel Buur, Skander Kedri en Sandrine Lekkerkerker. Eerstgenoemde had daarbij de leiding.
NautaDutilh stond verkoper Steinweg bij met een equipe onder leiding van Jeroen Preller. Samen met Jacqueline Clement, Naomi Asscheman, Sophie van Lanschot en Ruben Martens was hij verantwoordelijk voor het corporate M&A-advies. Collega-teamgenoten Edward Rijnhout (partner) en Sjuul Jentjens namen het fiscaal advies voor hun rekening. Tot slot waren ook Albert van der Kolk en Daniel Kuiper betrokken vanuit Nauta’s Employment-praktijk.
Af van overslagactiviteiten
Volgens de investeerders is de overname pas officieel als de ondernemingsraad van Steinweg akkoord gaat. Dat bedrijf zette RST eind vorig jaar in de etalage omdat het ‘niet meer past binnen de kernactiviteit’. Steinweg wil zich namelijk concentreren op de opslag van goederen en de overslagactiviteiten van de hand doen. Met de verkoop van RST neemt het concern afscheid van de containeroverslag. De resultaten van Steinweg staan overigens onder druk: het bedrijf leed over 2019, op een omzet van een miljard euro, een verlies van 41 miljoen.
RST behoort tot de belangrijkste regionale containerterminals in Europa. Daarnaast is de terminal, gevestigd in de Eemshaven, nog de enige in de Rotterdamse stadshavens. Eerder werden andere terminals gesloten, onder andere door Steinweg. RST richt zich op het laden en lossen van kleinere containerschepen, die verbindingen binnen Europa verzorgen. Bij het bedrijf werken ongeveer driehonderd mensen. In de afgelopen jaren raakte het bedrijf in opspraak wegens een omvangrijke fraudezaak.
Blue Ocean Capital en Crestline willen de Rotterdamse containerterminal verder laten groeien, en investeren in een netwerk van Europese terminals.