Volgende week vervolgt OverFusies.nl haar serie Q&A in de M&A waarin leidende personen uit de Nederlandse fusie & overnamewereld aan het woord komen. Wat opvalt is dat de visie op de markt over het algemeen redelijk eensgezind is.
Marktvisie
Terwijl in de voorgaande drie halfjaren het aantal deals steeds rond de 275 uitkwam, werden er in het eerste halfjaar van 2013 slechts 240 deals aangekondigd die in de fusie- en overnamedatabank van OverFusies.nl terechtkwamen. Daarentegen viel de totale gepubliceerde dealwaarde over het eerste halfjaar van 2013 uit op € 67,7 miljard stukken hoger uit dan in eerdere halfjaren.
Over het algemeen geven de geïnterviewden aan dat de huidige Nederlandse M&A markt nog altijd een lastige transactiemarkt is, maar zijn over het algemeen voorzichtig optimistisch over de vooruitzichten.
Onno Boerstra en Hugo Reumkens van Van Doorne gaven aan dat Nederland nog steeds buitengewoon interessant is voor buitenlandse investeerders, met name als gateway tot Europa. “Er lijkt voor het komende jaar ook nog voldoende deal appetite te zijn” Hans Beerlage van Clifford Chance gaf daarnaast aan dat de Nederlandse fusie- en overnamemarkt ‘sterk in beweging’ is, onder meer omdat “een aantal bedrijven, waaronder beursgenoteerde ondernemingen, bezig is met een herinrichting van de onderneming”. Daarnaast groeit volgens Sander Griffejoen van zakenbank Leonardo & Co. het besef dat de markt al 5 tot 6 jaar lastig is, en is de huidige dunne markt de nieuwe werkelijkheid. “Het feit dat verkopende partijen dat ook beseffen, drijft de markt op dit moment een beetje.”
Volgens de meeste geïnterviewden zijn er de laatste tijd relatief minder veilingen te zien op de Nederlandse M&A markt. Jan Willem de Boer van Linklaters ziet deze trend ook. Eén van de redenen hiervoor is volgens hem het daarbij behorende kostenplaatje. “Daarnaast zijn er bij de veilingen die er zijn vaak veel ‘free riders’; partijen die wel meedoen aan de veiling, maar waarvan het onduidelijk is of ze wel echt willen kopen,” constateert hij. Hugo Peek van ABN AMRO geeft een soortgelijk antwoord. “Soms zijn er dertig partijen die zich voor een veiling melden, maar daar zitten veel gelukszoekers tussen.”
Financiering
Voor wat betreft financieringsmogelijkheden van deals geven de meeste geïnterviewden aan dat het krijgen van financiering geen probleem hoeft te zijn bij mooie assets. “Er is een concrete shift naar kwaliteit en een zekere mate van kuddegedrag bij de banken en investeerders”, zegt Rob Oudman van Leonardo & Co. “Ze willen allemaal het beste in huis halen. Alles waar een vlekje aan zit, laten ze lopen. En dat maakt M&A in deze tijd zo interessant. Je moet heel goed kijken wat je aan wie wilt verkopen.”
Kapitaal is er volgens Arne Grimme van De Brauw Blackstone Westbroek in ieder geval genoeg. “Op zich is er voldoende financiering, ondanks het moeilijke klimaat voor banken en de toenemende kapitaalvereisten voor die banken. Bovendien is er nog voldoende kapitaal dat rondstroomt op zoek naar rendement dat zijn weg zal vinden naar transacties.” Jan-Willem de Boer gaf een soortgelijk antwoord. “Er is geld genoeg,” zei hij. “Partijen die ik spreek hebben geld, of kunnen eraan komen. Zij zijn echter wel kritisch op wat zij kopen. Grofweg gaat het hen om marktaandeel, of om knowhow. Maar koop je marktaandeel, dan moet er wel een markt zijn.
Volgens Jan-Paul van der Hoek van Houthoff Buruma zijn partijen de laatste tijd ook creatiever geworden bij het zoeken van alternatieve financieringsvormen: “Je ziet door alle omstandigheden de laatste jaren meer creativiteit bij het structureren van transacties, denk aan stapsgewijze transacties, vendor loans, meerderheidsparticipaties, aandelenruil etc.”
Due diligence
Een andere trend die uit de interviews naar voren komt, is dat due diligence een steeds prominentere plek inneemt bij deals, wat vertragend kan werken op de doorlooptijd. Bijvooorbeeld Reumkens wees op de groeiende omvang en het belang van due diligenceonderzoeken – zowel financieel als commercieel.
Volgens De Boer is ook de manier waarop due diligence wordt uitgevoerd, veranderd. “Due diligence gebeurt tegenwoordig op een andere manier dan vroeger, namelijk vaak door de verkoper zelf. Die heeft steeds vaker een eigen business team dat het bedrijf volledig doorlicht.”
Volgens Beerlage speelt verder private equity nog altijd een belangrijke rol in de huidige markt. “Private equity bedrijven die de afgelopen jaren portefeuilles hebben opgebouwd, zullen deze binnen nu en enkele jaren willen opschonen. Ook dat zou een aanjager kunnen zijn voor het aantal transacties. “Om geen kansen te missen moeten private equitypartijen, die het kopen en verkopen van ondernemingen als hun core business hebben, overal achteraan hollen. “We zien dus veel kooplust bij PE,” zei Hugo Peek.” Zijn collega Jorn van Etten vulde aan: “Maar die deals komen niet vaak bij de finish.”
Volgende week in deze serie: Heleen Kersten, managing partner van Stibbe