Deze weken publiceert OverFusies.nl een serie portretten waarin leidende personen uit de M&A-branche aan het woord komen. Welke ontwikkelingen zien zij in de huidige markt? Hoe denken zij daar met hun kantoor op in te spelen? En niet onbelangrijk: wat zijn hun drijfveren? Deze week: Kees Slump, partner bij EY (voorheen Ernst & Young*) Transaction Advisory Services, M&A.
Stroperigheid
Slump geeft allereerst zijn visie op de huidige Nederlandse M&A markt. “Dat is altijd een beetje koffiedik kijken,” zegt Slump. “Laten we dat voorop stellen. Ik vrees een doorgaande stroperigheid, waarbij er wel positieve impulsen komen van internationale kopers.“
Voor wat betreft binnenlandse deals ziet Slump een aarzelend beleid. “Dat komt deels door financieringsbeperkingen, maar ook door onzekerheid over het toekomstperspectief van bedrijven en een stukje pricing gap.” Hij verduidelijkt dat met een casus die hij de laatste tijd vaak tegenkomt in de praktijk. Hierin is een ondernemer terughoudend om zijn bedrijf te verkopen en ziet hij uiteindelijk af van de deal omdat het rendement op de verwachte opbrengst veel lager is dan het direct rendement uit de eigen onderneming.
Initiaties
Als het om cross bordertransacties gaat, ziet Slump een ander beeld. “Ik zie daar veel deals die tot stand komen door actieve benadering, dus adviseurs van kopers die op eigen initiatief bij partijen informeren of hun assets te koop zijn.” Slump geeft aan dat hij hierdoor veel 1 op 1 initiaties ziet. Dat zijn trajecten waarin EY erg sterk in is – vanwege het uitgebreide internationale netwerk – en die ik zelf ook heel interessant vind om te doen.”
Belangrijke reden voor deze ontwikkeling is volgens Slump dat veilingen te vaak mislukken om allerlei redenen. “Vooral omdat partijen behoefte hebben aan meer ‘warmte’ in een proces.”
Due Diligence
De partner van EY ziet de laatste jaren een groeiende rol voor due diligence bij M&A deals. “Dat komt omdat steeds meer partijen kritisch meekijken met een deal, waaronder financierders.” Hij geeft aan dat verkopende partijen mede hierdoor steeds vaker zelf – in het voorbereidende traject – een boekenonderzoek laten uitvoeren.
“Dit gebeurt ook om te voorkomen dat het dealproces onnodig stokt door allerlei vragen, die bij een gedegen voorbereiding al vooraf geadresseerd zijn. “Maar due diligence is belangrijk en ik verwacht dat dit belang alleen nog maar verder zal toenemen,” aldus Slump. “Overigens komt het nog steeds voor dat sommige ondernemers vooral op hun gevoel in een onderneming stappen.”
Sectoren
Voor wat betreft verschil tussen sectoren ziet Slump een aantal branches waar relatief veel beweging in de markt zit. “Bijvoorbeeld in de maritieme- en Oil & Gas sector, de natte sector zogezegd. Maar ook in de technologiesector zie ik veel ontwikkelingen rondom bedrijven met vernieuwende businessmodellen die veelal een belangrijke aanvulling vormen op de gevestigde orde. In bijvoorbeeld die sector zie ik een opkomende trend van serial entrepreneurs, dus ondernemers die nieuwe bedrijven opzetten en dat vervolgens niet zien als iets ‘voor het leven’. Maar ook in de food & agrisector zie ik veel activiteit.”
Focus
“Binnen M&A in Nederland kennen we overigens geen uitgesproken focus op bepaalde sectoren,” gaat Slump verder. “Dat heeft twee redenen. Ten eerste zouden we ons dan, gezien de omvang van ons team van 15-20 specialisten, moeten richten op een zeer beperkt aantal sectoren. Daarnaast zouden we dan kansen laten liggen die ons internationale netwerk te bieden heeft. Vanuit dat netwerk komen er geregeld spontaan zaken binnen die we niet zouden kunnen en willen laten liggen.”
Slump verduidelijkt dat M&A in bepaalde sectoren vaker deals doet, zoals in de technologiesector, logistiek en (financiële) dienstverlening. “Met onze praktijk richten we ons op private aandeelhouders, private equity en corporates, met dealwaardes in een range van doorgaans €10 miljoen tot € 250 miljoen.”
Internationaal
Vooral bij het doen van cross borderdeals maakt EY veelvuldig gebruik van haar internationale netwerk. “Er zijn maar weinig landen waar we niet zijn gevestigd of tot waar ons netwerk niet reikt,” zegt Slump. “Wij doen ook zelf veel initiaties. Een treffend voorbeeld is de overname van Vetus door Yanmar, die we eerder dit jaar mochten begeleiden.”
“Yanmar is een Japanse familieonderneming waar je niet zomaar binnenkomt. Via het bestaande internationale netwerk konden we een hele mooie deal initiëren en begeleiden waar beide partijen heel gelukkig mee zijn. Dat is een mooi voorbeeld van local presence global reach. Daarom is ons team ook in de verschillende regio’s van Nederland gevestigd.”
Deals
Een belangrijke drijfveer voor Slump is de afwisseling in werkzaamheden bij deals, maar vooral de mogelijkheid om bedrijven een stap verder te brengen. “De deals die ik echt top vind, zijn die waarbij beide partijen elkaar helpen naar de volgende halte om hun strategie te volgen en verder in te richten.” Als voorbeeld noemt hij de verkoop van de Studieboekencentrale (SBC) aan Van Dijk Educatie van vorig jaar. “Van Dijk Educatie zat destijds in een transitiefase, waar deze deal heel goed in paste.”
Collega’s
In zijn carrière heeft Slump met veel mensen gewerkt die hem hebben geïnspireerd en gevormd. Specifieke namen noemt hij niet. Hij geeft aan dat er diverse collega’s zijn geweest die hij bewonderde om bepaalde eigenschappen en om hun onderscheidend vermogen. Bijvoorbeeld een collega die er veel op uit trok naar potentiële klanten in een tijd waarin dat nog niet zo gebruikelijk was.
“Als M&A adviseur word je door collega’s gevormd, maar eerlijk gezegd nog veel meer door cliënten. In opdrachten word je geconfronteerd met wat je doet en daarvan leer je het meest. Zowel vaktechnisch als over jezelf. Dit maakt elke dag weer boeiend.”
* Ernst & Young maakte op 1 juli 2013 bekend de naam van de organisatie wereldwijd te veranderen in EY. Naast de introductie van een nieuw logo en huisstijl introduceerde EY “Building a better working world” als de centrale boodschap van het merk.