De komende weken publiceert OverFusies.nl een serie portretten waarin leidende personen uit de M&A-branche aan het woord komen. Welke ontwikkelingen zien zij in de huidige markt? Hoe denken zij daar met hun kantoor op in te spelen? En niet onbelangrijk: wat zijn hun drijfveren? Deze week: Arne Grimme, M&A partner bij De Brauw Blackstone Westbroek.
“Ik verwacht dat de M&A-markt de komende jaren relatief vlak zal zijn. Een aantal indicatoren gaat namelijk tegen elkaar in,” zegt Grimme als hem gevraagd wordt naar zijn visie op de huidige markt. Aan de financieringsmogelijkheden ligt het volgens hem niet. “Op zich is er voldoende financiering ondanks het moeilijke klimaat voor banken en de toenemende kapitaalvereisten voor die banken. Bovendien is er nog voldoende kapitaal dat rondstroomt op zoek naar rendement dat zijn weg zal vinden naar transacties.”
Niet klagen
Daartegenover staat volgens Grimme dat de negatieve aspecten in de M&A-markt net zo belangrijk zijn: “Denk bijvoorbeeld aan een gebrek aan vertrouwen in de economie, structurele begrotingsproblemen in Europa die maar niet worden opgelost en een nog relatief matig vertrouwen in de Euro. Maar toch, als je naar de laatste tien, twaalf jaar kijkt, dan zitten we eigenlijk de laatste twee jaar niet op een slecht niveau, dus daar moeten we niet te veel over klagen.”
Schaakbord
Een opvallende trend in de huidige M&A-markt is volgens Grimme dat bedrijven steeds vaker ‘worstelen’ met complexe vraagstukken. “Heel veel transacties zijn onderdeel van een groot strategisch geheel.” Hij legt uit dat een deal niet meer op zichzelf staat, maar dat ook procedures, kartelzaken en handhavingsonderzoeken een rol spelen. “Kortom, het strategische schaakbord voor cliënten gaat verder dan een op zichzelf staande transactie, vaak met een hoog reputatierisico.”
Ervaring en professionaliteit
Daarnaast valt het Grimme op dat de doorlooptijd van deals de laatste vijf jaar steeds korter wordt. “Dit komt vooral omdat partijen steeds professioneler en meer ervaren worden,” zegt hij. “Ook Private Equity-partijen hebben hier een belangrijke bijdrage aan geleverd, door in deals steeds efficiënter te opereren en de transacties steeds strategischer aan te pakken.”
Verder geeft Grimme aan steeds nauwere banden te onderhouden met cliënten. “Wij staan onze cliënten bijvoorbeeld steeds vaker bij in cross-border deals, door letterlijk en figuurlijk met hen mee te gaan naar het buitenland. Er is een behoefte bij cliënten om met hun eigen vertrouwde adviseur op pad te gaan, waar ze naadloos mee kunnen communiceren en die weten wat belangrijk voor ze is.”
Een greep uit 100 deals
De afgelopen tien jaar leidde Grimme bij precies honderd deals een team van De Brauw bij een aangekondigde deal. Dat blijkt uit de fusie- en overnamedatabank van OverFusies.nl. Hij geeft aan dat er ieder jaar wel een deal is die eruit springt. “Bijvoorbeeld 2006,” zet Grimme uiteen. “Dat jaar zal voor mij altijd bepaald worden door de verkoop van NXP door Philips. Net zoals 2009 het jaar is dat voor mij staat voor de Smit-Boskalis deal. In 2011 was dit de verkoop van de tv-divisie door Philips aan TPV en in 2013 de verkoop van Robeco door Rabobank. Maar uiteindelijk heeft elke transactie wel een speciaal aspect in zich.”
Dynamiek
Grimme geeft aan dat de dynamiek in zijn werk zijn belangrijkste drijfveer is. “Wat ik mooi vind aan mijn werk is dat M&A ongelooflijk dynamisch is, dat het relatief korte projecten zijn. Het strekt zich niet uit over jaren, maar maximaal één jaar en vaak zelfs korter. Dit geeft elke keer weer een tevreden gevoel: we hebben het met elkaar gedaan en met elkaar afgerond. Het mooie is ook dat een transactie steeds in een andere omgeving plaatsvindt, met andere culturen en andere mensen. Dit draagt bij aan de dynamiek en zorgt voor veel leermomenten.“
Onderhandelen
Ook de psychologie van het onderhandelen is voor Grimme een mooi aspect van zijn werk. “Onderhandelen is een boeiend spel waarvan vaak wordt aangenomen dat het wordt gespeeld door mensen met een groot ego die hun gelijk willen halen. Maar in essentie zit het geheim juist in het omgekeerde, namelijk ruimte laten voor andere mensen, je eigen ego wegdrukken en soms niet gelijk krijgen maar ook je ongelijk kunnen toegeven.”
“Het beste onderhandelingsresultaat bereik je pas als je niet alleen moeite doet om iemand te overtuigen maar ook om iemand te begrijpen. Wat is de reden dat iemand een bepaalde positie inneemt, waarom doet ‘ie dat, wat wil ‘ie bereiken? Je moet oprecht geïnteresseerd zijn in die vragen en de antwoorden om een brug te kunnen slaan.”
Inspirators
Grimme geeft aan dat hij vijftien jaar terug bewust heeft gekozen om voor zijn huidige kantoor te gaan werken. Sindsdien hebben een aantal collega’s hem in het bijzonder geïnspireerd en beïnvloed op zijn ontwikkeling als adviseur. “Paul Cronheim voor zijn analytische scherpte, Martijn Snoep, onze huidige managing partner, voor zijn continue aandacht voor cliënten en zijn vermogen om te luisteren en te begrijpen. En uiteraard ex-partners als Sjoerd Eisma en Peter Wakkie, met hun vermogen om aan de top van de markt te opereren op ieder een eigen kenmerkende wijze. Wat mij echter nog het meest inspireert is de bak aan talent die eraan zit te komen bij De Brauw, zoals bijvoorbeeld jonge M&A partners als Klaas de Vries.”
In de basis bij Ajax
Voor Grimme is De Brauw nooit zomaar zijn ‘derde werkgever’ geweest. “Toen ik vertrok bij het vorige advocatenkantoor waar ik werkte zei ik: ‘ik voel me een heel goede spits bij Willem II – dat was dan nog wel in de tijd van Co Adriaanse -, maar ik wil in de basis staan bij Ajax.’ Zo keek ik vroeger van buiten naar De Brauw en tot op de dag van vandaag ervaar ik dat nog steeds zo.”
Volgende week in deze serie: Jan Willem de Boer, managing partner bij Linklaters