De Nederlandse M&A-markt heeft in de eerste drie kwartalen van dit jaar al 7,5% meer omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is één van de conclusies die tijdens het jaarlijkse Benelux M&A and Private Equity Forum werd getrokken. Daarnaast wordt due diligence steeds vaker toegepast en wordt dit ook steeds belangrijker.
Het jaarlijkse M&A-congres voor de Beneluxmarkt werd georganiseerd door nieuwsagentschap mergermarket, met softwareconcern IntraLinks en advocatenkantoor Stibbe als strategische partners.
Nederland drijvende kracht
Met 84,6% van alle Beneluxdeals is Nederland de drijvende kracht van de Benelux-regio. Volgens de databank is in de eerste drie kwartalen van 2012 € 24,9 miljard aan deals omgezet. Dat betekent een stijging van 107,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Telecommunicatie en consumer goods waren de sectoren die het meest in beweging waren.
Deal Flow Indicator
IntraLinks, leverancier van inter-enterprise content management software, en mergermarket hebben goede hoop voor de Benelux M&A-markt van morgen. Het onlangs door hen gepubliceerde Deal Flow Indicator rapport (DFI) volgt deals in wording, gemiddeld zes maanden voordat ze publiek aangekondigd worden.
Problematiek Aziatische beleggers
De uitgaande investeringen vanuit de Benelux die de inkomende cashflow overstijgt, hielden de gemoederen bezig tijdens de openingsdiscussie van het forum. Net als de gecompliceerde relatie met Aziatische beleggers die, volgens 3i partner Pieter de Jong, “de gefragmenteerde politieke structuren van Europa niet goed kunnen overzien”. Vanuit de aanbodzijde blijven volgens James Nolan, Head of M&A Philips International, “twijfels bestaan over de veiligheid op de Aziatische markt”.
Belang due diligence
Eensgezind was het panel over het toenemende belang van de due diligence voorafgaand aan een geslaagde deal. “Men is zich er steeds vaker van bewust dat dit instrument benut moet worden om de zaken tot op de bodem uit te zoeken. De betrokken partijen weten dat alle zaken vroeg of laat toch wel aan het licht zullen komen,” merkte De Jong op.
70% vertraging bij uitlekken deal
Philip Whitchelo, Vice President Product Marketing van IntraLinks, beaamt dat het voorbereidende werk van steeds groter belang is, gelet ook het aandeel dat het inneemt in de software die IntraLinks aanbiedt ter ondersteuning van de complete deal lifecycle. “Er moet een vertrouwensrelatie tussen de dealpartners ontstaan. Als wij waterdichte communicatie tussen de partijen kunnen garanderen, dan is de kans ook kleiner dat één van hen zelf gevoelige informatie lekt.”
Een onderzoek van IntraLinks dat samen met Cass Business School is uitgevoerd, toont volgens Whitchelo aan dat uitgelekte deals veel vaker niet gesloten worden dan deals waarin de vertrouwelijke informatie binnenskamers bleef. Ook blijkt dat gelekte deals gemiddeld 70% vertraging oplopen. Verder loopt de verkoperspremie een gemiddelde daling van 13% op.
De groei van internationale overnames en fusies zal volgens Whitchelo in belangrijke mate afhankelijk blijken van de mogelijkheden van beveiligde en efficiënte communicatie tussen de partijen.