Is een Porsche straks voor iedereen betaalbaar? Wellicht. De Duitse autofabrikant is deze maand samen met Ponooc – een investeringsvehikel van de Nederlandse Pon groep – twee nieuwe joint ventures gestart om e-bikes te fabriceren. De Brauw Blackstone Westbroek trad op als juridisch adviseur.
De eerste joint venture, Porsche eBike Performance, is gevestigd in Ottobrunn nabij München. Porsche heeft een meerderheidsbelang in deze onderneming, die componenten zoals motoren en batterijen voor e-bikes gaat ontwikkelen. In de tweede, in Stuttgart gevestigde, joint venture P2 eBike heeft Pon – onder meer eigenaar van Gazelle en Volkswagen-importeur – een meerderheid. Dit bedrijf wil de vermelde componenten dan weer gebruiken om vanaf 2025 e-bikes te produceren van het merk Porsche.
Jan Becker, de voormalige ceo van Porsche Lifestyle, neemt als directievoorzitter de leiding over Porsche eBike Performance. Zijn tegenhanger bij P2 eBike is Moritz Failenschmid, die tevens de directeur is van de Duitse fietsenfabrikant Focus Bikes.
Adviesteam van De Brauw
De Brauw trad niet op als lead counsel voor Ponooc – aandeelhouder in de nieuwe joint ventures -, maar voor Pon.Bike, de tak van Pon waar de groep zijn fietsenactiviteiten ontplooit en waaronder de nieuwe ondernemingen organisatorisch vallen. Ook was het kantoor joint competition counsel voor zowel Pon.Bike als Porsche bij de fusiegoedkeuringsprocedures.
De 14-koppige adviesequipe van De Brauw stond onder leiding van Gaby Smeenk; Henk van Ravenhorst was als lead partner tax verantwoordelijk voor het fiscale gedeelte van de transactie. Samen stuurden zij hun collega’s Lizette van Loon, Roos van der Poel, Nienke Peters, Anastasiia Kutakh, Han Shi Chen, Lennart Vos, Simon Polkerman, Emma Üstünalp, Bart de Rijke, Gurgen Hakopian, Michel Narcia, Mattheus Schmidhammer, Agnieszka Bartlomiejczyk en Alain Bruno aan.
Andere betrokkenen bij de transactie waren het Duitse advocatenkantoor Gleiss Lutz – een van de grootste kantoren van het land, met hoofdkantoor in Stuttgart – en adviseurs van de Duitse branche van CMS, die onder leiding van lead partner Tobias Grau Porsche adviseerden.
Van eigen makelij
“We zien een groot potentieel voor Porsche in het e-bike-segment. Daarom breiden we onze activiteiten op dit gebied consequent uit”, zegt Lutz Meschke, vicevoorzitter van de raad van bestuur van Porsche, over de nieuwe joint ventures. “Jan Becker en Moritz Failenschmid zijn bewezen experts als het gaat om het opzetten en ontwikkelen van toekomstgerichte en klantgerichte ondernemingen.”
Het is niet de eerste keer dat Porsche op de proppen komt met e-bikes. Vorig jaar introduceerde de autoproducent twee modellen e-fietsen. Deze waren geïnspireerd op de elektrische sportwagen Porsche Taycan en hadden een Porsche-logo, maar kwamen uit de fabriek van de Japanse fietsfabrikant Shimano. Nu brengt Porsche dus elektrische tweewielers op de markt van eigen makelij. Of deze voor iedereen te betalen zijn, is nog maar de vraag: de vorige e-bikes van Porsche kostten tussen de 8.400 en 10.500 euro, weet BNR Nieuwsradio te melden.