PhiDelphi Corporate Finance en advocatenkantoor Hogan Lovells adviseren het Franse elektronicahandelshuis Rexel bij de verkoop van Haagtechno aan Panasonic. De Japanse bank Mizuho en advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek adviseren koper Panasonic. “Het overbruggen van de cultuurverschillen was een grote uitdaging”, aldus Yme van der Wal van PhiDelphi.
PhiDelphi partner Yme van der Wal en medewerker Sebastian Ootjers treden op als adviseurs voor Rexel. Volgens Van der Wal was de deal onder andere uitdagend vanwege de culturele verschillen tussen de Japanse koper en de Franse verkoper. “Japanners werken zeer miniteus, volgens duidelijke structuren en protocollen. Fransen willen wel eens anders in de wedstrijd zitten, en handelen soms emotioneel.”
PhiDelphi heeft de deal gekregen met hulp van een internationale relatie. Zakenbank Business Development Asia (BDA) adviseerde Rexel eerder bij de verkoop van een Aziatische dochter. Zij tipte PhiDelphi als kandidaat om de desinvestering van Haagtechno te begeleiden.
Namens advocatenkantoor Hogan Lovells gaf partner Victor de Vlaam leiding aan het team bij het advies aan Rexel. Voor De Vlaam was het de eerste keer dat hij optrad als adviseur van Rexel. Volgens de juridische website Legal500.com treedt het Parijse kantoor van Hogan Lovells vaker op voor Rexel. Voor Hogan Lovells Amsterdam is het de eerste grotere deal sinds de fusie tussen het Britse Lovells en het Amerikaanse Hogan & Hartson. De kantoren zijn begin mei officieel samen gegaan.
Het team van De Brauw Blackstone Westbroek, juridisch adviseur van Panasonic, stond onder leiding van Bernard Roelvink. Het Amsterdamse advocatenkantoor was in 2007 ook betrokken bij de overname van handelshuis Hagemeyer door Rexel. Toen trad De Brauw op als adviseur van de raad van commissarissen van Hagemeyer. Advocatenkantoor Freshfields Bruckhaus Deringer trad destijds op voor Rexel.
Panasonic Nederland
Haagtechno telt 88 medewerker en had in 2009 een omzet van €150 miljoen. Het voormalige onderdeel van handelshuis Hagemeyer was voor de overname al verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en distributie van Panasonic-producten in Nederland.
Het is de eerste keer dat Panasonic een Europese distributeur van Panasonic-producten overneemt. Volgens een persbericht van de Japanse elektronicagigant groeit het strategische en geografische belang van de Nederlandse markt en is het daarom overgegaan op een overname van haar Nederlandse distributiepartner. Frans Hogervorst, directeur van Haagtechno, is gelukkig met de overname. In vakblad Elektroretailmagazine zegt hij voordelen te verwachten, omdat ze nu gebruik kunnen maken van de marketingkracht van Panasonic.