De fusie- en overnameactiviteit in de Europese mediasector is met 66% gedaald. Dit blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers. Volgens het rapport zijn er afgelopen jaar 135 deals gesloten met een totale waarde van in €17 miljard. In 2007 waren het er 178 met een totale waarde van €26 miljard. Dit meldt de Financial Times.
Oliver Wolf, partner by PricewaterhouseCoopers en mede-auteur van het rapport, denkt dat een tekort aan beschikbare leningen en een verschil tussen de prijsverwachtingen tussen kopers en verkopers veel grote deals hebben tegengehouden.
De teruggang is voor een groot deel toe te schrijven aan het Verenigd Koninkrijk. De totale waarde van deals is met 85 procent gezakt naar €4 miljard. Het aantal deals daalde van 75 in 2007 naar 43 in 2008.
Volgens de onderzoekers is de verhouding tussen netto schuld en winst van Europese mediabedrijven in 2008 gestegen van 2,8 naar 3,1. Volgens Wolf is hiermee het risico vergroot dat bedrijven zichzelf niet meer kunnen financieren.