Het Nederlandse digitale reclameproductiebedrijf MediaMonks komt in Britse handen. De nieuwe investeringsmaatschappij S4 Capital, opgericht door de bekende Engelse reclameman Martin Sorrell, heeft naar schatting 300 miljoen euro over voor het Hilversumse bedrijf, dat in Londen naar de beurs gaat. Onder meer Osborne Clarke en Houthoff gaven juridisch advies.
Het ruim 17 jaar geleden opgerichte MediaMonks omschrijft zichzelf als een ‘global creative production partner company’. Het bedrijf heeft nog altijd het hoofdkantoor in Hilversum en telt inmiddels 750 medewerkers (‘Monks’) verspreid over elf kantoren op vier continenten. MediaMonks verwacht met de investering een wereldwijde go-to partner te worden voor de vertaling van ‘strategy and intellectual property into campaigns, film, content, products and platforms’.
MediaMonks is sinds 2015 cliënt van Osborne Clarke Amsterdam, en dus mocht het kantoor ook deze transactie begeleiden. Het dealteam werd geleid door partner Cristine Brinkman en bestond verder uit Geoffrey Beurskens, Niels Dolk, Guusje Cornelissen en Jos Tholhuijsen. Vanuit het notariaat stonden Cars-Jan van Gool en Arlette Vrolijk team bij, en vanuit Osborne Clarke UK adviseerden Chris King, Tim Birt en Charlie Wedin over de Britse aspecten en de voorgenomen listing van S4.
S4 Capital werd geadviseerd door Travers Smith (geleid door Aaron Stocks), met Houthoff als local counsel. Wie namens Houthoff adviseerden, is nog niet bekend gemaakt.
Volgens het FD betreft deze transactie de duurste overname ooit van een Nederlands reclamebedrijf. Sir Martin Sorrell (73) hoopt met de investering een comeback te maken in de reclamewereld. Hij bouwde vanaf de jaren tachtig WPP uit van een klein bedrijf tot ‘s werelds machtigste reclameconcern.
Vanuit MediaMonks voegen mede-oprichter Wesley ter Haar en CEO Victor Knaap zich bij Sorrell in S4 Capital en worden eveneens aandeelhouder. Ze krijgen samen een belang van 25%. “Het is geen verkoop, maar we gaan investeren in een volgend bedrijf,” zegt Knaap in de krant. “Dat gebeurt volledig op ons platform en in onze cultuur.”
Bekijk een video met een greep uit recente producties van MediaMonks.