De definitieve aankondiging van de overname van ING Direct USA laat toch nog even op zich wachten, de Gasunie probeert wederom voet aan de grond te krijgen bij onze oosterburen, AT5 deal gaat misschien toch niet door en BMW zou azen op autofabrikant Nedcar. Er blijft genoeg te doen op de Nederlandse fusie- en overnamemarkt!
Aanstaande maandag 13 februari komt de Amerikaanse Federal Reserve achter gesloten deuren bijeen om de voorgenomen overname van ING Direct USA door investeerder Capital One te bekijken. Met de deal is ongeveer € 6,3 miljard gemoeid. ING moet haar onderdeel ING Direct USA verkopen van de Europese Commissie, omdat het concern in 2008 staatssteun heeft ontvangen. Eigenlijk zou de Federal Reserve afgelopen woensdag 8 februari bij elkaar komen om de voorgenomen deal te bekijken. Meteen daarna werd eindelijk de definitieve aankondiging van de overname verwacht Niet dus. Om agendatechnische redenen is de bijeenkomst naar aanstaande maandag verplaatst. ING laat zich bij de deal adviseren door haar eigen interne financiële adviseurs en advocatenkantoor NautaDutilh.
Een consortium waar staatsbedrijf Gasunie deel van uitmaakt, bereidt een bod voor op het Duitse gastransportbedrijf OGE (Open Grid Europe). Althans, dat meldt Het Financieel dagblad op basis van bronnen dichtbij het vuur. Met de overname zou zo’n € 2,5 miljard gemoeid zijn. Het Canadese pensioenfonds CPP en de Duitse verzekeraar Allianz zouden het consortium adviseren bij de deal. Mocht de overname doorgaan, dan is dit niet de eerste stap in de Duitse markt van Gasunie, dat zelf momenteel druk bezig is om te privatiseren. De afgelopen jaren zag het gasbedrijf al een slordige € 800 miljoen in rook opgaan van de € 2 miljard die in 2008 was uitgegeven aan de aankoop van een groot Noord-Duits gasbedrijf. Daarnaast is het de vraag wat het aandeel van Gasunie in de op handen zijnde overname zou zijn en hoeveel kapitaal daarmee gemoeid is. Onder meer het Belgische netwerkbedrijf Fluxys zou met het consortium wedijveren om het gasbedrijf, dat nu nog eigendom is van Eon Ruhrgas.
De hoofdstedelijke stadszender AT5 komt misschien toch niet in handen van het trio RTV Noord-Holland, Het Parool en de Avro. De gemeente Amsterdam wil de komende vijf jaar € 2,8 miljoen subsidie geven aan de overnamepartners, maar dat wijkt – naar de mening van de overnamepartners – teveel af van een eerder getekende intentieverklaring. In de intentieverklaring was vastgelegd dat de gemeente de komende tien jaar € 5 miljoen ter beschikking zou stellen, maar – zoals u al in een eerder bericht van Overfusies.nl kon lezen – de gemeenteraad heeft dit aanbod later teruggeschroefd. Op 15 februari stemt de gemeenteraad over een tegenvoorstel van het overnametrio. Dat houdt onder meer in dat de gemeente alle kosten moet betalen voor de AT5 medewerkers die hun baan gaan verliezen.
De Limburgse autofabrikant Nedcar zou weleens overgenomen kunnen worden door BMW, dat naarstig op zoek is naar productiecapaciteit voor de Mini. Nedcar is nu onderdeel van Mitsubishi Motors Corporation (MMC), waarvoor de fabriek diverse modellen produceert, maar vanaf 2013 stopt die productie. Nedcar zoekt momenteel met steun van MMC en de Nederlandse overheid naar nieuwe opdrachtgevers, zodat de fabriek en de daarbij behorende werkgelegenheid kan voortbestaan. Of de deal doorgaat, is onder meer afhankelijk van de mogelijkheden om het assemblageproces aan de wensen van BMW aan te passen. En van de mate waarin de Nederlandse overheid daar een bijdrage aan wil leveren.