De Nederlandse nieuwsbriefdienst Revue is overgenomen door Twitter, zo maakte de sociaalnetwerkgigant vorige week bekend. Twitter werd bij de overname bijgestaan door Linklaters; Corptech Advocatuur is een van de adviseurs van Revue.
De overname – waarvan vooralsnog onbekend is welk bedrag ermee is gemoeid – is een opvallende stap voor Twitter: op het platform zijn de dagelijkse 187 miljoen gebruikers normaliter gebonden aan 280 tekens voor hun berichten. Revue is daarentegen een nieuwsbriefdienst waarmee gebruikers nieuwsbrieven kunnen opstellen, versturen en gebruiksstatistieken kunnen inzien. Een slag apart.
De socialenetwerksite vindt het echter belangrijk om te blijven innoveren; om de Twitteraars nieuwe verhaalvormen aan te bieden, en het bedrijf ziet daarbij heil in lange, geschreven content zoals nieuwsbrieven. Deze zouden, volgens Twitter, ‘een goede vorm kunnen zijn om betekenisvolle kennis te delen’. Ook stelt het bedrijf dat ze door middel van nieuwsbrieven schrijvers en uitgevers, die actief zijn op het platform, wil helpen om in contact te komen met hun volgers.
Linklaters en Corptech
Bij de overname stond Linklaters Twitter bij. De ’techreus’ werd geadviseerd door een equipe bestaande uit Jaap Geleijns, Jan Willem de Boer, Rebecca Mulder, Guido Portier, Carolien Lode, Vincent Gerlach, Jill Reijnen-Husagic, Joost Rompen en Kyra van Wereld. Eerstgenoemde was hierbij de dealmaker.
Corptech Advocatuur schaarde zich aan de kant van Revue: Otto Nunnikhoven, bijgestaan door Marlon Garvelink, begeleidde de nieuwsbriefdienst bij de deal. Naast Corptech waren ook tal van andere kantoren betrokken aan de Revue-zijde. Zo was Mintz (Dean Zioze en Matthew Tikonoff) ‘US counsel’, Amstone (Martijn de Jong) verantwoordelijk voor het tax-gedeelte, nam Saguire (Madeleine Molster) employment op zich en waren, tot slot, Schut van de Ven (Paul Schut) en Louwers Advocaten betrokken. Laatstgenoemde kantoor op het gebied van intellectueel eigendom.
95 procent omzet behouden
Revue werd in 2015 opgericht door Martijn de Kuiper en Mohamed El Mashlouhi. Momenteel werken er zeven mensen. De dienst biedt gebruikers de mogelijkheid om een nieuwsbrief te verspreiden waarvoor abonnees moeten betalen. Onder meer de NOS en de Amerikaanse krant Chicago Sun-Times maken gebruik van Revue. De Kuiper heeft aangegeven dat het in Utrecht gevestigde bedrijf zelfstandig zal blijven opereren. Ook blijven alle medewerkers in dienst, worden er binnenkort vacatures uitgevaardigd en blijft Revue werken aan nieuwe functies.
Door de overname zijn de eerste veranderingen bij Revue reeds zichtbaar. Zo zijn de betaalde functies – à vijf dollar per maand – gratis geworden, en worden de kosten voor schrijvers van nieuwsbrieven naar vijf procent van de omzet verlaagd. Schrijvers mogen voortaan dus 95 procent van de omzet uit abonnementen behouden. Verder zegt Twitter te zullen blijven investeren in Revue.