Het Franse reclamebureau Publicis en haar Amerikaanse branchegenoot Omnicom gaan fuseren. De top-holding komt in Nederland. Door de fusie ontstaat ’s werelds grootste communicatie-, pr-, en reclamebureau. Zowel de aandeelhouders van beide partijen als de betreffende mededingingsinstanties moeten nog akkoord gaan met de deal.
Publicis nam eerder dit jaar voor ruim € 400 miljoen het Nederlandse Lost Boys International (LBi) over. De Fransen hebben het Amerikaanse kantoor Wachtell, Lipton, Rosen & Katz ingeschakeld als juridisch adviseur voor de Amerikaanse aspecten van de deal, Darrois Villey Maillot Brochier voor de Franse aspecten en NautaDutilh voor de Nederlandse. Rothshield verzorgt het financieel advies. Partners Hein Hooghoudt en Leo Groothuis sturen het NautaDutilh-team aan dat het advies bij de deal verzorgt.
Trend
Het Amerikaanse Omnicom heeft Latham & Watkins ingeschakeld voor de Amerikaanse, Britse en Franse aspecten van de deal. Financieel advies komt van Moelis & Company. De Brauw Blackstone Westbroek verzorgt de Nederlandse aspecten van de transactie. Partner Paul Cronheim leidt het team van De Brauw bij deze deal. In een reactie geeft hij aan dat de deal past in een trend dat fuserende grote internationale bedrijven hun top-holding in Nederland vestigen. Zo adviseerde Cronheim afgelopen jaar onder andere CNH Global, een producent van landbouwvoertuigen, bij een vergelijkbare deal met Fiat.
Complex
Cronheim geeft aan dat de fusie tussen Publicis en Omnicon een complexe deal is met veel bijzondere aspecten. “Het was een complexe deal, waar we als team met veel plezier aan gewerkt hebben in nauwe samenwerking met Amerikaanse en Franse advocaten. Ook is er continu constructief overleg met NautaDutilh geweest, waarbij het werk zich niet tot de normale werktijden beperkte.” De verwachting is dat de deal in het vierde kwartaal van dit jaar, of in het eerste kwartaal van 2014 rond komt.