Amper drie jaar na de oprichting wordt brillenwebshop Charlie Temple overgenomen door GrandVision, de eigenaar van grote opticienketens als Pearl en Eye Wish. Als juridisch adviseurs werden advocatenkantoren NautaDutilh, Corp. en HVG Law opgetrommeld.
Na de overname door GrandVision zal Charlie Temple verder gaan onder de eigen merknaam, waarbij de webwinkel kan dienen als springplank voor uitbreiding van de online aanwezigheid en ‘voordeel kan halen uit de wereldwijde synergie van het moederbedrijf’, aldus een persbericht van de nieuwe eigenaar. Oprichter Leon Planken blijft aan als ceo.
De verkopers werden juridisch bijgestaan door Corp.-advocaten Diederik Baas en Eric de Best. Een van de minderheidsaandeelhouders deed een beroep op HVG Law en werd geadviseerd door Sijmen de Lange en Boris Hoes. Corporate finance advies aan Charlie Temple was afkomstig van Rothschild & Co.: Bastiaan Vaandrager, Johan Dubbelman, David Lodcher en Djurre Hoogeveen werkten mee aan de transactie.
NautaDutilh stond aan de zijde van GrandVision, met een team bestaande uit Edger Kleijer, Michael Oldenburger, Celine Houwen, Paul Giebels, Edward Rijnhout en Sjuul Jentjens. De waarde van de overname is niet bekendgemaakt.
Charlie Temple werd in 2016 opgericht door ondernemer Leon Planken, nadat zijn zoontje Charlie op jonge leeftijd een bril nodig had. De hoge prijs en dito levertijd verbaasden hem dermate dat hij op het idee kwam voor een voordelige online brillenwinkel met snelle levertijden, vernoemd naar zijn zoon en naar het Engelse woord voor brillenpootje (temple). In twee jaar tijd groeide Charlie Temple uit tot de grootste online brillenwinkel van de Benelux.
Het sinds 2015 beursgenoteerde GrandVision is naast Pearl en Eye Wish Opticiens ook bekend van merknamen als Apollo-Optik, Générale d’Optique, GrandOptical en Vision Express. Het bedrijf was in 2017 goed voor een omzet van circa 3,5 miljard euro. De winst kwam uit op 250 miljoen euro. GrandVision ziet Charlie Temple als ‘een interessante en innovatieve partner in het onlinebrillensegment van de markt, aldus ceo Stephan Borchert.