NautaDutilh heeft een consortium onder leiding van Advent en Cinven geadviseerd bij de koop van de liftendivisie van de Duitse staal- en industrieconcern ThyssenKrupp. Met de grootste Europese private-equitydeal sinds twaalf jaar is ruim zeventien miljard euro gemoeid.
NautaDutilh adviseerde Advent en Cinven over de Nederlandse aspecten van de deal, die de grootste waarde heeft in Europa sinds 2007, toen de kredietcrisis uitbrak. De betrokken adviseurs waren Frans Overkleeft, Jules van de Winckel, Sjuul Jentjens, Alex Draaisma en Lesley Van Cappellen, onder aanvoering van partner Joost den Engelsman en counsel Joost Kloosterman. Bij de deal waren ook internationale advocatenkantoren betrokken. Aan de koperskant: Kirkland & Ellis en Latham & Watkins, en Linklaters en Freshfields begeleidden ThyssenKrupp bij de verkoop.
Het Advent-Cinven-consortium ging nek-aan-nek met een ander conglomeraat, opgemaakt uit de bedrijven Blackstone en Carlyle, dat ook op de koop mikte. Eerder, in februari, zag de Finse liftenmaker Kone Oyj af van de overname, en stapte uit de ‘biedingenstrijd’. Dit omdat zij vreesden dat hun aanbetaling niet gegarandeerd zou zijn bij een faillissement van ThyssenKrupp.
Bittere noodzaak
Thyssenkrupp was al een tijd op zoek naar een partij die de liftendivisie wil overnemen. De staal- en industriegigant, met 160.000 werknemers over de hele wereld, zit namelijk verlegen om geld. Voor de Duitsers is de kapitaalinjectie bittere noodzaak om hun schulden te verminderen. De overname geeft ThyssenKrupp meer tijd om andere divisies onder handen te nemen, die ook met verliezen kampen. Eveneens broodnodig, want het bedrijf liet in mei 2019 weten dat verdere herstructurering aanstaande is, en dat het afstoten van meer bedrijfsonderdelen niet van de baan is.
De deal is onder voorbehoud van goedkeuring door toezichthouders. Naar verwachting zal aan het einde van het derde kwartaal van dit jaar, de overname beklonken zijn.