Ze zijn niet meer weg te denken van YouTube en social media: de influencers die vooral jongeren lekker proberen te maken voor de nieuwste hippe producten. Het Amsterdamse influencer marketingbureau IMA wordt overgenomen door digitaal reclameproductiebedrijf MediaMonks. Osborne Clarke adviseerde de reclamemakers, Van Doorne de influencers.
De marketinginvloed van influencers op hele, veelal jonge volksstammen via YouTube en social media is nog altijd groeiende. Ze zijn niet meer weg te denken uit het wereldwijde marketing- en medialandschap en vele influencers verdienen een mooi belegde boterham dankzij hun samenwerkingen met diverse bedrijven die hun producten op deze manier onder de aandacht willen brengen.
Dit weet ook het Nederlandse contentbedrijf MediaMonks, dat vorig jaar juli werd overgenomen door de Britse investeringsmaatschappij S4 Capital van de bekende Engelse reclameman Martin Sorrell. Met de overname van marketingbureau IMA (Influencers Marketing Agency) wil MediaMonks dan ook ‘nieuwe consumenten bereiken met content via het complete spectrum van digitale kanalen’, aldus een persbericht.
Het reclamebedrijf denkt dat de wereldwijde markt van influencer marketing in de komende drie jaar in waarde stijgt van 8 naar 15 miljard euro. IMA is een van de voorlopers in de industrie, vindt MediaMonks. De overnamesom is niet bekendgemaakt.
IMA zag in 2010 het levenslicht dankzij ondernemers Emilie Tabor, Maddie Raedts en Joost Nauta. Het bureau groeide in de afgelopen jaren flink dankzij grote klanten als Tommy Hilfiger, Diesel, Microsoft, Heineken, Pernod Ricard, Samsonite, Beiersdorf en Booking.com. Er werken inmiddels circa 85 mensen, die een netwerk onderhouden van ruwweg 40.000 influencers in diverse sectoren, van mode en beauty tot reizen.
MediaMonks liet zich net als bij de overname door S4 vorig jaar adviseren door Osborne Clarke Amsterdam. Partner Cristine Brinkman leidde het team dat verder bestond uit Niels Dolk, Guusje Cornelissen, Coen Barneveld, en tax-partner Job van der Pol.
De aandeelhouders van IMA deden voor juridisch advies een beroep op Van Doorne en werden bijgestaan door Jeroen Sombezki (lead partner), Onno Boerstra, Daan ter Braak, Emmy van Hengel, Desiree van der Veer, Jan ter Meer, Nina de Kwaasteniet, Annette Oosters, Siego Boslooper en Koen Borren.