PubliGroupe, een Zwitsers marketingbureau, neemt een meerderheidsbelang van 85% in het Amsterdamse advertentieplatform Improve Digital. Improve Digital blijft na de overname onder eigen naam onder de vlag van Publigroupe opereren. Ook de oprichters Improve Digital, Janneke Niessen en Joëlle Frijters, blijven aan het bedrijf verbonden.
PubliGroupe-dochter Publicitas gaat de software van Improve Digital gebruiken voor een eigen advertentieplatform dat ze aan uitgevers aanbiedt. De Zwitsers hebben een team juridisch specialisten van advocatenkantoor Freshfields Bruckhaus Deringer in de arm genomen om zich te laten bijstaan. Het team staat onder leiding van de partners Richard Norbruis en Shawn der Kinderen.
Internationale groeistrategie
Door zich te laten overnemen door Publigroupe verwacht Improve Digital internationaal te kunnen groeien. Ook wordt het nieuwe kapitaal gestoken in verdere technologische ontwikkeling. De oprichtsters van Improve Digital verkopen met de deal een deel van hun belang in het bedrijf.
Financieel adviseurs PubliGroupe
Ernst & Young Transaction Advisory Services verleent PubliGroupe financiële en fiscale due diligence services onder leiding van de Zwitserse partner Stefan Roesch en Theo de Gier en Thomas van der Weijden vanuit Nederland.
Houthoff Buruma adviseert verkopers
Samen met onder meer aandeelhouder Van den Ende & Deitmers, de participatiemaatschappij van Endemol-oprichter Joop van den Ende en Hubert Deitmers, laten de verkopers zich bij de transactie juridisch adviseren door advocatenkantoor Houthoff Buruma. M&A Partner Michiel Pannekoek is lead partner van het Houthoff-team, dat verder onder meer uit Maurits de Haan bestaat.