Loyens & Loeff en NautaDutilh spelen adviserende rollen bij de vergevorderde fusieonderhandelingen tussen Fiat Chrysler en Renault. Uit deze fusie zou de derde grootste autogigant ter wereld ontstaan, na Volkswagen en Toyota. De bedrijven zijn gezamenlijk 32,6 miljard euro waard.
Update 7/6: Fiat Chrysler heeft het fusievoorstel na een week alweer ingetrokken. De Franse staat, goed voor een belang van 15% in Renault, zou pas goedkeuring willen geven aan een fusie als ook de Japanse partner Nissan volledig achter de fusie staat. De Japanners zouden zich echter willen onthouden van stemming.
Loyens & Loeff treedt op als Nederlands adviseur aan Fiat Chrysler. Bij de onderhandelingen staat een team onder leiding van Peter Corten het bedrijf bij, dat verder bestaat uit Ruud van Bork (partner/notaris), Patrick van Oppen (partner/tax), Wouter Kros, Jelmer Kalisvaart, Michel van Agt, Rik Walschot en Bert van der Poel.
Een Frans team van het Amerikaanse advocatenkantoor Skadden adviseert Renault, en daarnaast staat NautaDutilh de Fransen bij als Nederlands counsel. Partners Leo Groothuis, Stefan Wissing en Paul van der Bijl adviseren, evenals tax-senior associate Nina Kielman
Fiat Chrysler maakte het formele huwelijksaanzoek aan Renault maandag bekend. Volgens het voorstel zouden beide partijen een gelijkwaardig belang in de nieuwe holding krijgen. Een fusie zou miljarden per jaar besparen en een krachtenbundeling betekenen tegen ‘de grote technische uitdagingen van de snel veranderende moderne autoindustrie,’ aldus een persbericht.
Het hoofdkantoor van de voorgenomen Amerikaans-Italiaans-Franse combinatie zou in Nederland moeten komen. Sinds de overname van het Amerikaanse Chrysler door het Italiaanse Fiat in 2014, is de vennootschap van Fiat Chrysler al gevestigd in Nederland. Renault heeft laten weten het voorstel te bestuderen. De twee bedrijven waren al met elkaar in gesprek over samenwerking op het gebied van de ontwikkeling en verkoop van nieuwe technologieën.
Fiat Chrysler produceert ook automerken als Alfa Romeo, Lancia, Dodge en Jeep. Renault vormt momenteel een alliantie met de Japanse fabrikanten Nissan en Mitsubishi. Die zijn echter niet betrokken bij de huidige fusiebesprekingen, hoewel Nissan één bestuurslid zou afvaardigen voor het nieuwe, elfkoppige bestuur. Na een fusie zou het nieuwe concern jaarlijks zo’n 8,7 miljoen auto’s verkopen.