Uitgeverij De Persgroep koopt voor € 26 miljoen autohandelwebsite Autotrack.nl. De Persgroep krijgt buiten de site voor € 2 miljoen aan advertentieruimte terug in de print- en online-uitgaven van verkopende uitgeverij Koninklijke Wegener.
Advocatenkantoor Linklaters adviseert de verkopende partijen op juridisch gebied bij de transactie. De kern van het team dat werkt aan de deal bestaat uit lead-partner Jan Willem de Boer, Maarten Overmars en Jesse van Kuyk. “Dit was een spannende deal,” Zegt De Boer in een reactie. “Er was veel belangstelling voor AutoTrack. Wij hebben daardoor een mooi competitief proces gehad. Beide partijen kunnen terugkijken op een goed resultaat. AutoTrack is bij de Persgroep in goede handen” Financieel advies aan Wegener komt van Rabobank. Istvan Csejtei leidt het team dat werkt aan de deal en verder bestaat uit Niels Claeren, Sam Houwen, Michel Cijsouw, Roeland Peeters en Jesse van Schouwenburg.
Directeur verhuist mee
De website Autotrack.nl is een van de marktleiders in Nederland op het gebied van online autoverkoopadvertenties, met ongeveer 5.000 autodealers in het bestand en ongeveer 500.000 unieke bezoekers per maand. Sander van den Hout, directeur van Wegener Digital, verhuist mee naar De Persgroep. Ook zustersite JobTrack wordt bij De Persgroep ondergebracht.
Grootste sinds 2010
Voor een deal waarbij een Nederlandse website voor meer geld van eigenaar veranderde, moeten we terug naar – voor zover bekend – 2010. Toen kocht de Telegraaf Media Groep sociale netwerksite Hyves voor € 53 miljoen. Vorig jaar kocht De Persgroep VNU Media, maar het overnamebedrag van die deal is niet bekendgemaakt. Toen adviseerde een Linklaters-team onder leiding van De Boer overigens De Persgroep.