Het online reisbureau Travix, waarvan CheapTickets een merknaam is, is overgenomen door de Chinese reisspecialisten van Trip.com. De overname heeft een waarde van meer dan vijftig miljoen euro. Linklaters en De Brauw adviseerden respectievelijk Trip.com en BCD Holding, de eigenaar van Travix.
Al eind december beklonk Trip.com, onder andere het moederbedrijf van Skyscanner, de deal en werden de Travix-aandelen, ter waarde van vijftig miljoen euro overgenomen van BCD Holding. Travix besloot de overname echter niet direct wereldkundig te maken, zo tekent BNR Zakendoen op.
De overname volgt na een oriëntatieperiode van twee jaar en moet nog worden goedgekeurd door mededingingsautoriteiten en de ondernemingsraad van Travix. De verwachting is dat dit richting de zomer gebeurt, vertelt Travix-directeur John Mangelaars in datzelfde medium.
De Brauw en Linklaters
Bij de overname waren Nederlandse teams betrokken van De Brauw Blackstone Westbroek en Linklaters. Eerstgenoemde als lead counsel van BCD Holding en Linklaters als adviseur van Trip.com. De negen die het voor De Brauw moesten doen waren M&A-specialisten Gaby Smeenk (tevens teamleider), Helen Gornall, Jorine ten Wolde, Bart Hylkema, Daan Gieben, Han Shi Chen, Anne Koh en tax-experts Henk van Ravenhorst en Vera Gal.
De selectie van het veertienkoppige adviesteam van Linklaters stond onder leiding van Jan Willem de Boer en bestond verder uit Mees Roelofs, Guido Portier, Vincent Gerlach, Mariken van Esch, Marleen Wessel, Tom Reker, Yenny Mak, Jan-Jouke van der Meer, Jill Reijnen, Ruth van der Haar, Ashika Baan, Jos van Boeijen en Sander van de Ven.
Een ijzersterke alliantie
Volgens Travix-voorman Mangelaars volgt de overname niet op financiële tegenspoed of een remmende groei. Beide bedrijven zijn grote spelers in de wereld van de online reisorganisaties. Travix is actief in 39 landen en beweert dat jaarlijks meer dan 3,5 miljoen mensen vliegen via hun organisatie (FD). Trip.com is op zijn beurt het grootste online reisbureau in China en een van de grootste ter wereld.
De partijen hopen elkaar te versterken door de overname: Travix is vooral goed met data en Trip.com is technologisch vaardig op het gebied van reisapps. Ook is de overname van Travix een volgende stap in de wereldwijde expansie van het Chinese reisbureau. Zo stelt Mangelaars, eveneens neergepend in het Financieel Dagblad, dat Travix “duidelijk een springplank voor [Trip.com is] in de westerse wereld” en dat ze “het startpunt zullen worden van de groei.”
Foto: Hollandse Hoogte / John Schaffer