Linklaters, Allen & Overy en Clifford Chance hebben geadviseerd bij de totstandkoming van het steunpakket van 3,4 miljard euro voor KLM. De steun bestaat uit een directe lening en een garantie op een door private financiers aan KLM te verstrekken kredietfaciliteit.
Deze garantiestellingen vertegenwoordigen een waarde van maximaal 2,4 miljard euro; de directe lening voor KLM om door de coronacrisis heen te komen bedraagt 1 miljard euro. De steun komt niet zonder voorwaarden: gedurende de looptijd van de lening (tot 2025) worden er geen dividend en bonussen uitgekeerd. Ook is afgesproken dat KLM de kosten met 15% moet verminderen. Dit vraagt om een reorganisatie die onvermijdelijk banen gaat kosten. Werknemers die meer dan drie keer modaal verdienen, moeten 20% salaris inleveren.
Daarnaast moet het aantal nachtvluchten worden verminderd en moet de luchtvaartmaatschappij duurzamer gaan opereren. Het doel is dat de CO2-uitstoot in 2030 met 50% per passagier is afgenomen ten opzichte van 2005. Met Air France-KLM is afgesproken dat de eenzijdige opzegtermijn voor de hubfunctie van Schiphol – een staatsgarantie – wordt verlengd van negen maanden naar vijf jaar. Met de verlenging van deze opzegtermijn is er meer zekerheid voor KLM en Schiphol, en daarmee voor het publieke belang voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid, aldus de betrokken ministers Hoekstra (Financiën) en Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).
Het kabinet heeft een speciale ‘state agent’ aangesteld die erop moet toezien op de besteding van de noodsteun en de naleving van de afspraken. Het steunpakket voor KLM is formeel voor goedkeuring ingediend bij de Europese Commissie. De raad van bestuur van KLM en het bestuur van de holding Air France-KLM zijn akkoord en hebben de financieringsdocumentatie al getekend.
Internationaal team Linklaters voor de Staat
Een internationaal team van Linklaters met adviseurs uit Nederland, België en Frankrijk heeft het Ministerie van Financiën bijgestaan bij de uitwerking van het steunpakket. Het Amsterdamse team wordt geleid door partner Jan Willem de Boer en bestaat verder uit Banking-partner Mees Roelofs, Jaap Geleijns, Tom Reker, Niki van Kessel, Sander van de Ven, Oscar Tuin, Bob Meijer, Jan-Jouke van der Meer, Bas van Niekerk, Jim Koek, Vincent Gerlach en Jill Reijnen. Bij Linklaters Parijs adviseerden tevens partner Pierre Tourres en Benoit Allouis; vanuit Brussel droegen Gerwin van Gerven, Bernard van de Walle de Ghelcke en Isabel Rooms bij.
KLM werd bijgestaan door een team van huisadvocaat Allen & Overy, bestaande uit Niels de Ru, Andrew Thomas, Erik-Jan Wagenvoort, Rob de Kort, Leon Zebeda, Kees Schillemans, Tim Stevens, Arnold Croiset van Uchelen, Suzanne Sikkink, Geza Orban en Hector Craft.
De Air France-KLM holding werd op juridisch vlak terzijde gestaan door internationaal kantoor Orrick.
Tot slot adviseerde Clifford Chance een syndicaat van nationale en internationale banken onder leiding van ABN AMRO, Rabobank en ING. Dit bij de onderhandelingen met KLM en de Nederlandse staat in verband met de totstandkoming van het steunpakket. Het team dat adviseerde bestond uit Amin Tamaddoni, Florentine Wagtendonk, Bart van Hattum, Frans Muller, Anastasios Tomtsis, Georgios Yannouchos, Floris van de Bult, Sanne Blankestijn, Nolan Groenland, Robin Houtveen en Jelle Hofland. Laatstgenoemde was hierbij leading partner.