Fashionmerk Karl Lagerfeld – nalatenschap van de gelijknamige Duitse modelegende (foto) – is voor tweehonderd miljoen euro verkocht aan de Amerikaanse modegroep G-III Apparel Group. De Brauw Blackstone Westbroek en Loyens & Loeff traden op als juridisch adviseurs.
G-III Apparel Group is eigenaar van onder andere DKNY en Donna Karen, en heeft licentieovereenkomsten met onder meer Calvin Klein en Tommy Hilfiger. Het modehuis uit New York had al negentien procent van de aandelen van het in Amsterdam gevestigde Karl Lagerfeld in bezit, en baatte het merk reeds uit in Noord-Amerika. Nu heeft G-III Apparel Group de resterende 81 procent overgenomen van een club investeerders onder leiding van de Nederlander Fred Gehring van Amlon Capital – tevens Quote 500-lid en voormalig Tommy Hilfiger-ceo.
Selecties adviesteams
Loyens & Loeff stond de verkopende aandeelhouders bij in dit proces. Het kantoor trad voor hen op als legal en tax counsel. Partners Antoinette van der Hauw, Freek Hilberdink, en Louis Lutz waren hiervoor verantwoordelijk, samen met associates Eline de Ruijter, Erwin Bosma en Sandrine Lekkerkerker.
De Brauw adviseerde G-III Apparel Group als co-counsel. Het kantoor stuurde hiervoor Barbara Kloppert, Henk van Ravenhorst, Arjan Kleinhout, Heather Giannandrea, Etiënne Dijkhorst, Bas Boutellier, Kirsten Lagerweij en Jurriaan de Blécourt op pad. Dit equipe werd aangestuurd door lead partner Klaas de Vries.
Bij de deal waren als adviseurs ook het Amerikaanse advocatenkantoor Simpson Thacher & Bartlett, Big Four-kantoor EY en Allen & Overy France betrokken.
Natuurlijke evolutie
De bekende Duitse modeontwerper Karl Lagerfeld overleed in 2019, maar verkocht zijn merknaam in 2005 waardoor het merk kon voortbestaan. Inmiddels heeft Karl Lagerfeld 120 winkels wereldwijd, die nu dus een nieuwe eigenaar hebben. G-III Apparel Group stelt met de overname 190 miljoen euro aan initual annual sales toe te voegen aan zijn inkomsten.
De ceo van Karl Lagerfeld, Pier Paolo Righi, over de deal: “Het G-III-team maakt deel uit van onze familie sinds we in 2015 het merk Lagerfeld in Noord-Amerika lanceerden. Sindsdien hebben we samengewerkt om de impact van het merk te vergroten. Deze overname is de natuurlijke evolutie van deze positieve werkrelatie.”