Door een Amerikaanse investering van 120 miljoen euro is het Amsterdamse fintechbedrijf Backbase in een keer 2,5 miljard euro waard. De onderneming heeft hierdoor de zogenoemde ‘unicorn’-status bereikt. Loyens & Loeff en De Brauw Blackstone Westbroek waren de juridisch adviseurs.
Een unicorn is een startend bedrijf met een marktwaardering (voor een beursgang of -exit) van meer dan een miljard dollar. Door de investering mag Backbase zich nu een unicorn noemen, net zoals andere Nederlandse startups als Mollie, MessageBird, Bunq en Bitfury. De Amsterdammers hebben dit jaar bovendien het eerste Nederlandse unicornbedrijf in de techsector, die momenteel kampt met ‘stevige tegenwind‘.
Het private-equitybedrijf Motive Partners uit de Verenigde Staten is verantwoordelijk voor de kapitaalinjectie in Backbase. De nieuwe aandeelhouder – Backbase-oprichter Jouk Pleiter blijft grootaandeelhouder – richt zich op investeringen in fintechbedrijven als Backbase.
De Amsterdamse fintech specialist helpt banken en andere financiële instellingen om hun digitale transformatie te versnellen. Dit doet Backbase door middel van een engagement banking platform, dat als een soort schil over verouderde applicaties en software wordt gelegd.
Juridisch adviseurs
De Brauw adviseerde Backbase bij de investeringsronde. Lead partners Klaas de Vries en Jaap Barneveld gaven leiding aan een team dat bestond uit Bob de Waard, Myrthe van der Klei, Charlot van Mil, Jacoline van Bennekom-Overgaauw, Mark Rebergen, Maurits Burggraaf, Wiebe Dijkstra, Klaas Versteeg en Daniël van Gerven.
Loyens & Loeff trad op als legal en notarial co-counsel voor de koper, Motive Partners. Het kantoor werkte hierbij samen met het Amerikaanse advocatenkantoor Proskauer Rose. Namens Loyens & Loeff namen Roel Fluit (partner), Femke van de Hoef, Thamar Sikkes, Jaap Beens, Louis Lutz en Yannick Geryszewski het juridische gedeelte van de transactie op zich. Freek Hilberdink (partner) en Erwin Bosma waren verantwoordelijk voor de notariële aspecten.
Zelfstandige kracht
Backbase wil met de investering zijn engagement banking platform verder ontwikkelen. Ook moet het geld ervoor zorgen dat Backbase een ‘zelfstandige kracht‘ blijft.
Het in 2003 opgerichte fintechbedrijf telt inmiddels meer dan 150 klanten, waaronder BNP Paribas, ABN Ambro, ING en Société Générale. In vijf jaar tijd is het aantal werknemers van Backbase gegroeid van vijftig naar bijna tweeduizend – verspreid over kantoren wereldwijd zoals in Atlanta, Mexico City, Londen, Singapore en Tokio. Afgelopen jaar realiseerde de Amsterdamse onderneming een omzet van tweehonderd miljoen euro.