Groothandel Sligro en bierbrouwer Heineken maakten dinsdag bekend een ‘strategische samenwerking’ aan te gaan. Hierbij neemt Sligro de levering van bier- en ciderbestellingen aan de Nederlandse horeca over, wat naar verwachting een omzetstijging van 150 miljoen euro gaat opleveren. Teams van Houthoff Buruma en Stibbe adviseerden de partijen.
Sligro en Heineken hebben voor dit moment een samenwerkingsduur van 15 jaar voor ogen. Sligro neemt naast de levering van dranken – inclusief frisdranken, waters, gedistilleerd, wijnen, thee en koffie – ook de overige food en non-food groothandelactiviteiten van Heineken over.
Hiermee ontstaat een ‘one stop shop’ voor alle drank, food en non food bestellingen voor de horecaklanten, aldus een persbericht van Sligro. Heineken bezorgt op circa 18.000 locaties, Sligro bij zo’n 25.000 klanten. Een deel is al klant bij beide bedrijven.
Volgens Heineken past de verkoop van de logistieke activiteiten binnen de ontwikkeling dat Nederlandse horeca-ondernemers hun producten het liefst bij één leverancier bestellen. “Met deze voorgenomen samenwerking bundelen we de krachten van beide partijen waardoor we horecaklanten efficiënter en optimaler kunnen bedienen,” aldus algemeen directeur Pascal Gilet.
Naar verwachting wordt de deal in het najaar van 2017 afgerond. De waarde van de transactie is niet openbaar gemaakt.
Houthoff Buruma adviseert Sligro bij de totstandkoming van de partnership. Partner Michiel Pannekoek leidt het team, dat verder bestaat uit Thomas de Weerd, Jan Brölmann, Guillette van Grinsven, Sophie IJsseldijk, Gerrit Oosterhuis, Murat Duman, Jet Stolk, Anouk Boutens en Jori de Goffau.
Heineken heeft een beroep gedaan op Stibbe voor advies, dat de bierbrouwer krijgt van Björn van der Klip (teamleader), Jaap van Slooten, Rein Wesseling Niels Douma, Marc Habermehl, Floris ten Have en Stijn de Jong.
Een overzicht van deze deal is te vinden in de OverFusies databank