Smartwares Home Essentials, het moederbedrijf van onder andere huishoudelijke apparatenmerk Tristar, koopt voor € 10,5 miljoen huishoudelijke apparatenmerk Princess van het Duitse WMF. Eind 2009 kochten de Duitsers voor € 5,5 miljoen een aandeel van 51% in het bedrijf van oprichter Aad Ouburg.
Een jaar later volgde de resterende 49%. Net als vier jaar geleden adviseert advocatenkantoor DLA Piper de Duitsers bij de transactie. De reden van de verkoop is volgens WWF dat het in 1994 opgerichte Princess de afgelopen jaren een negatieve bijdrage leverde aan het groepsresultaat. De verkoper geeft aan dat het zich nu gaat richten op haar luxemerken Boehringer, Auerhahn en Hepp. Ook de dochterondernemingen van Princess, Petra en Nova, zijn betrokken bij de verkoop.
Tristar
Kopende partij Smartwares is eigendom van onder andere haar management, private equitybedrijf H2 Equity Partners, NPM Capital en ABN Amro Participaties. Het bedrijf nam vorig jaar de non food activiteiten van Shop Service Center (SSC) over, gelijktijdig met haar naamswijziging van Spijker Holding naar Smartwares. Advocatenkantoor Houthoff Buruma adviseert Smartwares op juridisch gebied. Partner Michiel Pannekoek leidt het team dat aan de deal werkt. Deloitte verzorgt financieel advies aan de koper, die verder PR bureau Hill + Knowlton heeft ingeschakeld voor strategisch advies.