Hearst Netherlands, uitgever van onder andere Quote, Esquire en Elle, neemt de Nederlandse titels van G+J Media over. Tijdschriften als Vogue, Glamour, National Geographic, Quest en JAN worden hiermee aan het portfolio van Hearst toegevoegd. Houthoff Buruma adviseerde aan de zijde van Hearst.
G+J Media, onderdeel van het Duitse mediaconcern Bertelsmann, stond al enkele maanden in de etalage. Het afstoten van de Nederlandse titels past in de strategie van Bertelsmann die zich meer richt op digitale content en het versterken van de activiteiten in Duitsland en Frankrijk. Luc van Os, CEO van Hearst Netherlands, ziet synergie tussen de sponsored magazines van G+J en “de sterke eigenschappen van Hearst op het vlak van digitale ontwikkeling”. De combinatie Hearst Netherlands en G+J Media telt zo’n 280 medewerkers en is goed voor een jaaromzet van € 50 miljoen.
Hearst werd tijdens het dealproces bijgestaan door een team van Houthoff Buruma. Onder leiding van Alexander Kaarls werd er aan de deal gewerkt door: Vivian van de Haterd, Paul de Vries, Saskia Hoek-van den Berg, Jet Stolk, Laila Berrich, Anouk Boutens, Rachel Bronstein, Steffie Calten Houwing, Berber Werkema, Sylvia Dikmans, Chantal Pressili, Jurre Reus, Nadir Koudsi, Jakelijn Nelen, Berend Reuder en Arthur Kleijn.
Volgens tijdschrift Quote is er vijf maanden over de transactie onderhandeld. De deal wordt naar verwachting voor het einde van het jaar afgerond, onder voorbehoud van goedkeuring door de ondernemingsraad van G+J Media en Duitse en Oostenrijkse toezichthouders.Een dealwaarde is niet bekend gemaakt.
Een overzicht van deze deal is te vinden in de OverFusies-databank