Heineken heeft dit najaar een definitieve overeenkomst ter waarde van zo’n 2,7 miljard euro gesloten met de Chinese brouwerij China Resources Beer. Heineken verkoopt zijn eigen brouwerijen aan China Resources, om hierna een minderheidsbelang in het bedrijf te nemen. Als juridisch adviseurs traden De Brauw Blackstone Westbroek en een internationaal team van Allen & Overy op.
Heineken maakte afgelopen zomer bekend dat zijn Chinese brouwerijen zouden worden verkocht aan China Resources Beer, een bedrijf dat deels in handen is van de Chinese staat. Heineken verstrekt vervolgens een exclusieve merklicentie aan China Resources, zodat alleen dit bedrijf de Heineken-merken kan verkopen in heel China, Hong Kong en Macau. Tot op heden was het Nederlandse bier alleen in bepaalde Chinese provincies te koop.
Heineken verwerft daarnaast 40% van de aandelen van het Chinese bedrijf, voor circa 2,7 miljard euro (24,3 miljard HK dollar). China Resources koopt op zijn beurt 464 miljoen euro aan Heineken-aandelen. Met deze deal hoopt Heineken in de rol van exclusieve buitenlandse partner meer te kunnen profiteren van de Chinese biermarkt, en dan met name van de voorkeuren van welgestelde Chinezen die buitenlands bier verkiezen. De Chinese markt is al de grootste ter wereld en groeit nog steeds fors, met China Resources als marktleider. Het bekendste bier van deze brouwer is Snow.
De Brauw Blackstone Westbroek heeft Heineken geadviseerd over deze deal. Jan Willem Hoevers is lead partner; hij voerde een team aan bestaande uit Martin van Olffen, Paula Ravensbergen, Ravenne van de Paverd en Henk van Ravenhorst.
Allen & Overy stond aan de zijde van China Resources Beer met advocaten in Amsterdam en Hong Kong. Het Nederlandse team bestond uit Jan Louis Burggraaf, Tim Stevens (beide lead partners), Sanne de Gier, Frits Gerritzen (IP) en Anna-Maria Withagen (IP). Bij Allen & Overy in Hong Kong werkten Bernardine Lam (lead partner) en Michael Jacobs mee aan de deal.