Het Amsterdamse Florent heeft Tony’s Chocolonely bijgestaan tijdens de verkoop van aandelen aan een Britse en Belgische investeerder; JamJar en Verlinvest. De laatstgenoemde investeringsmaatschappij is in handen van de familie achter bierbrouwer AB InBev.
Onder leiding van Pieter van den Brink voorzag Florent Tony’s Chocolonely van juridisch advies bij het binnenhalen van het investeringsgeld. Zijn team bestond uit de associates David van Kessel, Michiel van Lieshout en Lidewei Lankreijer. De Amsterdamse advocaten doopten de klus intern om tot ‘Project Wonka’, naar Willy Wonka; de chocofabrikant in Sjakie en de chocoladefabriek
Verder adviseerde Maverick Advocaten de chocoladeproducent tijdens de deal over het mededingingsrecht. Dit in de samenstelling van Martijn van de Hel, Ramesh Kaushik en Moira Lanters. Overige betrokken adviseurs waren de Rabobank en PwC.
Allen & Overy was de legal advisor aan de investeerderskant. De equipe van Jasper de Jong, Joris Goettsch, Tea Minovic, Yvo de Vries en Eline Vancraybex begeleidde de geldschieters bij het verwerven van het minderheidsaandeel. Want hoewel Tony’s Chocolonely en Florent de cijfers vertrouwelijk houden, tekent het Vlaamse De Tijd op dat Verlinvest en JamJar zo’n 36 miljoen euro neerleggen voor een belang van 33% in het chocoladebedrijf.
Choco Circus mét achtbaan
Door de aandelenverkoop treden namens Verlinvest en Jamjar achtereenvolgens Ben Black en Adam Balon toe tot de raad van comissarissen van Tony’s Chocolonely. De directeur van de choco-onderneming; Henk Jan Beltman, behoudt met een belang van 51% het merendeel van de stemrechten. Diezelfde Beltman bevestigde in de media al eerder op zoek te zijn naar potentiële geldschieters. Een financiële injectie is vereist voor het te realiseren ‘Chocolate Circus’; een chocoladefabriek met achtbaan (net zoals Willy Wonka) in een Zaans pakhuis, en het bedrijf zijn internationale ambities.
Want voor Tony’s Chocolonely’s doelstelling, wereldwijd alle chocolade honderd procent slaafvrij maken, is going international onontbeerlijk. “Het [is] belangrijk dat we internationaal verder kunnen groeien en steeds meer mensen – cacaoboeren, consumenten, retailers, andere chocoladebedrijven en overheden – kunnen betrekken bij onze missie”, zo meldt Beltman, met de titulatuur Chief Chocolate Officer, in het persbericht over de nieuw verworven financiële ruggensteun.
Foto: Hollandse Hoogte / Harold Versteeg