Een uitkomst van de marktconsultatie die OverFusies.nl afgelopen najaar hield, was dat ook deals die niet in aanmerking komen voor opname in de OverFusies.nl databank soms interessant zijn om nader te belichten. In de regelmatig terugkerende rubriek ‘Editor’s Choice’ behandelen we deze deals. Deze editie: De fusie tussen Het Belgische Radionomy en het Amerikaanse TargetSpot.
De deal houdt in dat het Brusselse internetplatform Radionomy, waarop iedereen die dat wenst gratis een radiostation kan starten, samensmelt met de New Yorkse reclameregisseur Targetspot. De topholding van het nieuwe bedrijf Radionomy Group B.V. wordt in Nederland gevestigd. Omdat het nieuwe bedrijf geen kernactiviteiten in Nederland ontplooit, valt de deal buiten de OverFusies.nl databank.
Advocatenkantoor Baker & McKenzie adviseert Radionomy bij de transactie op zowel juridisch als fiscaal gebied vanuit Amsterdam, Brussel en New York. Managing partner Mike Jansen is dealcaptain van het Amsterdamse team dat werkt aan de deal.
Adverteerdersmarkt
“Radionomy SA en haar grootaandeelhouder waren reeds een gewaardeerde cliënt van Baker & McKenzie,” verklaart Jansen de betrokkenheid van zijn kantoor bij de deal, die volgens hem om verschillende redenen in het oog springt. Zo wijst hij erop dat de deal een deur opent voor adverteerders naar ruim 75 miljoen luisteraars en meer dan 80 uitgevers in zowel de Verenigde Staten en Europa.
Sinds de lancering van Radionomy in de VS werden er al ruim 100.000 zenders opgericht. Omdat de Belgen die zenders ook via iTunes aanbieden, wisten Amerikaanse luisteraars het platform al snel te vinden. Het verdienmodel van het platform houdt in dat luisteraars verplicht vier minuten (lokale) reclamespots moeten luisteren voor een uur radio.
Daarnaast is de deal volgens Jansen om verschillende redenen complex: “Zo waren verschillende jurisdicties en disciplines bij deze transactie betrokken en maakte de korte tijdsspanne waaronder de transactie plaats moest vinden deze deal zeer uitdagend.”
Internationale structureringen
De managing partner van Baker & McKenzie licht toe dat er verschillende redenen zijn om het fusiebedrijf juist in Nederland te vestigen. “Het nog altijd gunstige vestigingsklimaat evenals de recent geflexibiliseerde vennootschapsrechtelijke regels bieden bij internationale structureringen uitkomst aan de wensen van diverse partijen.”
Ook noemt Jansen de mogelijkheid om besluitvorming in het Engels op te stellen als reden. “Daarnaast zagen de bestuurders van Radionomy en TargetSpot Nederland als het gewenste neutrale grondgebied voor hun joint venture,” aldus Jansen die tevreden terugkijkt op het dealproces.