Het aantal grote supermarktdeals per jaar is sinds 2004 afgenomen, zo blijkt uit onderzoek van OverFusies.nl. Ondertussen slijpen Schuitema, Casino en Ahold hun messen om een eind aan te maken aan deze trend. De supermarkten maken zich op voor een consolidatieslag. Deze zou nodig zijn omdat de kleine marges in de supermarkten vereisen dat men beschikt over grootschalige inkoopkracht.
Ahold in de verkoop
Het aantal fusies- en overnames van supermarkten van boven de € 5 miljoen is gezakt van elf in 2004 naar vijf in 2007 (zie figuur). In 2004 was het vooral Ahold die met zeven verkopen en twee overnames flink aan de weg timmerde, waarmee zij doorging in 2005. Ondanks de verkopen van de Edah’s en Konmar’s van Laurus in 2006 komt het aantal deals lager uit dan in 2004.
Figuur 1 Supermarktdeals per jaar
Casino wil Super de Boer
Recente uitlatingen van supermarktconcerns geven aan dat het tij gaat keren. Casino heeft recent haar belang in Super de Boer vergroot naar 51%. Hiermee hoopt zij Ahold van het lijf te houden, want die zou staan te popelen om Super de Boer in te lijven.
Ahold wil Super de Boer
Als de verkoop van Schuitema (bekend van de C1000 supermarkten) aan participatiemaatschappij CVC Capital Partners doorgaat is Ahold vrij om nieuwe overnames in Nederland te doen. Als Schuitema niet verkocht kan worden stuit een vergroting van het Nederlandse marktaandeel van Ahold op mededingingsconflicten.
Schuitema wil Super de Boer, Plus en Jumbo
Naast Ahold en Casino heeft Schuitema ook interesse getoond voor Super de Boer. Als Schuitema loskomt uit het Aholdconcern dan zijn er drie mogelijke Nederlandse kopers voor Super de Boer. Schuitema heeft ook aangegeven geïnteresseerd te zijn in de Jumbo- en Plus-supermarkten.