Het Amsterdamse Felyx, bekend van de groene deelscooters, heeft een investering van 24 miljoen euro opgehaald om zijn activiteiten in de Benelux uit te breiden en te starten in Duitsland en Frankrijk. AKD, Houthoff en Van Till adviseerden bij de financieringsronde.
Het kapitaal is afkomstig van De Hoge Dennen Capital en de huidige grootaandeelhouder en onderneemster Anne-Marie Rakhorst. Eerder haalde Felyx al 8,4 miljoen euro op. Een ander opvallend detail: in 2017 werd de aanbieder van elektrische scooters geselecteerd voor het Incubatorprogramma van Houthoff. Hierbij kregen twaalf startups twee jaar lang juridische ondersteuning van Houthoff – tegen gereduceerd tarief – om hun onderneming verder te professionaliseren.
Houthoff, AKD & Van Till
Sindsdien is Houthoff naar eigen zeggen ‘meegegroeid met het bedrijf’ en voorzag Felyx dan ook van juridisch advies bij deze investering. Het kernteam van Houthoff dat hiervoor verantwoordelijk was, bestond uit Angenita Pex, Paul de Vries, Noah Graves en Joris Verboon. Eerstgenoemde had de lead.
AKD schaarde zich aan de investeerderszijde, en stond De Hoge Dennen Capital bij. Het kantoor deed dit met een zeskoppig equipe bestaande uit Nathalie van Woerkom, Rosanne Vlasveld, Rianne Wessels, Robert Jean Kloprogge, Ivo Vreman en Sjoerd Waagmeester. Van Woerkom stuurde hierbij het team aan. Marius Dekkers, van Van Till advocaten, adviseerde de andere investeerder; Rakhorst.
Uitbreiden en doorgroeien
Felyx startte in 2017 met het aanbieden van elektrische deelscooters in Amsterdam en telt circa 130 medewerkers. Inmiddels zijn de groene e-scooters te vinden in zeven Nederlandse steden én Brussel. Met de nieuw verworven 24 miljoen euro wil het bedrijf, dat inmiddels concurrentie heeft van deelscooterdiensten als Check en Go Sharing, uitbreiden naar Frankrijk en Duitsland en verder groeien in de Benelux. “Het kapitaal is nodig om talent aan te trekken, nieuwe kantoren te openen en aanloopverliezen te dekken,” zegt mede-oprichter Quinten Selhorst daarover tegen het FD. “Als we honderden e-scooters plaatsen in een nieuwe stad dan heeft het tijd nodig voordat mensen ze volop gebruiken en er geld verdiend wordt.”
Vanwege Covid-19 kan Selhorst niet zeggen wanneer de e-scooters beschikbaar zijn in Frankrijk en Duitsland. Het bedrijf wacht eerst de coronamaatregelen af, alvorens daar te beginnen. Wel geeft hij te kennen dat de vergunningen voor Franse en Duitse steden reeds binnen zijn, en dat de aankomende maanden in ieder geval in Nederland en België wordt uitgebreid.
Verder heeft de lockdown een “heel stevig effect” op de inkomsten van Felyx, volgens Selhort, maar is er vertrouwen dat het tij zal keren zodra de maatregelen worden opgeheven. “Toen afgelopen zomer de maatregelen opgeheven werden, zagen we de vraag enorm toenemen. Mensen hadden de behoefte om eropuit te gaan,” aldus de medeoprichter.