Ruim drie jaar na de oprichting van het Nederlandse pizzamerk Magioni, heeft de Duitse gigant Dr. Oetker een meerderheidsbelang genomen in het bedrijf van Manon van Essen. Advocaten van deBreij en JanssenBroekhuysen doken in de wereld van de gezondere groentepizza’s en begeleidden de deal.
Drie jaar geleden bakt Manon van Essen nog zelf haar eerste groentepizza’s, vertelt zij in verschillende interviews die afgelopen week verschenen, op zoek naar de juiste smaken en texturen van de groentebodems. Zo’n twee jaar verder liggen de Magioni-pizza’s – met bodems gemaakt van bijvoorbeeld bloemkool of bieten – al in de supermarkten van Albert Heijn en Jumbo. In 2018 komen hier de eerste supermarktketens in Spanje en Engeland bij. Een jaar geleden worden er al circa 13.000 stuks per dag verkocht, een aantal dat sindsdien steeds 10% tot 15% gegroeid is.
Dr. Oetker meldde zich vorig jaar nog als grote concurrent met een eigen lijn pizza’s met groentebodems, maar maakte eind vorige week bekend een meerderheidsbelang in Magioni te nemen. Hoe groot dit belang precies is, wordt niet bekendgemaakt. De Duitse financiering en logistieke slagkracht stelt Magioni in staat om nog sneller te groeien, vooral in Engeland, waar de verse pizza sterk in opkomst is.
Voor juridisch advies bij de transactie deed Dr. Oetker een beroep op deBreij-advocaten Laura Overes (lead partner) en Fien Hogewoning. Namens boutique JanssenBroekhuysen adviseerden Barbara van Hussen (lead) en Jurrien Duijker de verkopende aandeelhouders van Magioni.
Van Essen blijft eigenaar van een onafhankelijk opererend bedrijf, zegt zij tegen Sprout: “We blijven op ons eigen kantoor, met een eigen team en hoeven geen kwartaalcijfers af te geven. We kunnen leunen op de backoffice van Oetker, maar we blijven een zelfstandig bedrijf. Ik zie het niet als het verkopen van het bedrijf.”