Eindelijk kan het Mexicaanse Mexichem de Zwolse buizenfabrikant Wavin overnemen. De Europese Commissie heeft de overname goedgekeurd. Ook groeit de kans dat autofabrikant NedCar wordt overgenomen. Gegadigde VDL lijkt de nieuwe eigenaar te worden. Verder heeft het Duitse TKH de eisen omlaag geschroefd om haar bod op Augusta door te zetten.
Het Duitse technologieconcern TKH doet haar bod op de naderlandse branchegenoot Augusta alsnog gestand als minimaal 50% van de aandelen plus één wordt aangemeld. Dat heeft TKH onlangs naar buiten gebracht in een persbericht. Eerder nam TKH slechts genoegen met minimaal 75% van de aandelen. Op 3 april deed TKH een bod op Augusta van € 21 per aandeel, dat later werd verhoogd naar € 23 per aandeel. In bovengenoemd persbericht staat dat de hoogte van dit bod onveranderd op € 23 per aandeel blijft staan. Aandeelhouders hebben tot 22 juni aanstaande om middernacht de tijd om hun aandelen aan te bieden. Onlangs was op Overfusies.nl al een artikel te lezen over het openbare bod. Op 3 april deed TKH een bod op Augusta van € 21 per aandeel, dat later werd verhoogd naar € 23 per aandeel. In bovengenoemd persbericht staat dat de hoogte van dit bod onveranderd op € 23 per aandeel blijft staan.
De overname van de Zwolse buizenfabrikant Wavin door het Mexicaanse Mexichem is eindelijk rond. De Europese Commissie ziet geen reden om een stokje te steken voor de voorgenomen overname. Dat staat in een gezamenlijk persbericht van de twee bedrijven. Volgens het persbericht vindt ‘Europa’ dat de voorgenomen overname niet tot een aanmerkelijke verandering van de markt leidt. Er blijven binnen Europa genoeg producenten van buizensystemen over die met het fusiebedrijf concurreren. Afgelopen maart brachten de Mexicanen een bod uit op Wavin en lieten eind mei weten dat ze inmiddels 97 procent van de aandelen in handen hadden. Mexichem betaalt € 10,50 per aandeel Wavin, wat neerkomt op een totaalbedrag van € 531 miljoen.
Een eventuele fusie tussen spoorbeheerder Prorail, en de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft voor Prorail geen prioriteit. De spoorbeheerder twijfelt of een fusie de reiziger ten goede komt. Dat heeft ProRail vrijdag laten weten in een reactie op een brief van de Nederlandse Spoorwegen aan de politiek. In die brief roept NS-directeur Bert Meerstadt op om de splitsing tussen NS en ProRail te heroverwegen. Volgens hem moet worden onderzocht of een fusie problemen op het spoor kan oplossen. ProRail wijst een samensmelting niet helemaal af. De organisatie laat weten open te staan voor alle suggesties.
De noodlijdende Limburgse autofabriek NedCar lijkt nu toch echt gered te worden van de ondergang. Overnamekandidaat VDL is volgens de betrokken FNV vakbondsbestuurder steeds serieuzer en frequenter met eigenaar Mitsubitshi in gesprek om de overname te laten slagen. Er gaan zelfs geruchten dat de directie van de Eindhovense bussenfabrikant VDL recent naar Japan is afgereisd voor de gesprekken. Sinds Mitsubitshi aangaf de productie bij NedCar te staken per 1 januari 2013, vielen geïnteresseerde partijen haast over elkaar heen om NedCar over te nemen, maar tot voor kort kwam het steeds niet tot een overname. De onderhandelingen met VDL lijken wel redding te brengen voor NedCar. Niet alleen de bonden, VDL en Mitsubishi zijn bij de onderhanelingen aanwezig. Ook de ministeries van Economische Zaken en Sociale Zaken en provincies zitten aan tafel. Zij proberen het overnameproces te laten slagen door te kijken of er fiscale voordelen voor investeringen mogelijk zijn.