De directie van Hitt heeft gekozen om het overnamebod van Saab te omarmen, maar de VEB zet daar vraagtekens bij. Waarom wordt het hogere bod van een onbekende Chinese partij genegeerd? Op 28 september komt er duidelijkheid over de winnaar in een andere touwtrekwedstrijd, namelijk die tussen Heineken en Thai Beverages om de Aziatische bierbrouwer APB.
Skanna en Basics, twee uitzendbureaus voor de horecabranche, hebben aangekondigd te gaan fuseren. Beide bedrijven gaan op in de fusieonderneming Skanna Basics Horeca Uitzendbureau. Met de samensmelting wordt een speler in de horeca uitzendmarkt gevormd met vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Amersfoort. De activiteiten van het nieuwe uitzendbedrijf zullen liggen op het gebied van uitzenden, payrolling en werving & selectie.
De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) heeft de directie van radarsoftwarebedrijf Hitt om opheldering gevraagd over hun besluit om het bod van het Zweedse Saab te steunen, terwijl er een tweede geïnteresseerde partij uit China was die een hoger bod deed. Inmiddels heeft Saab nu de toezegging van de houders van 71% van de aandelen dat ze hun belang aan de Zweden verkopen. De voormalige civiele tak van Hollandse Signaalapparaten lijkt hiermee definitief in Zweedse handen te komen, waardoor de Chinezen het nakijken hebben. Eerder gaf Hitt-topman Sjoerd Jansen aan er niet van overtuigd te zijn “dat dit Chinese bedrijf voor alle stakeholders van Hitt een goede partij kon zijn”.
De Europese Commissie heeft aangegeven dat er nog minimaal tien dagen extra nodig zijn om de voorgenomen overname van TNT Express door UPS te beoordelen. Hierdoor kan – als er groen licht komt – de transactie pas in 2013 worden afgerond. De Europese concurrentiewaakhond vreest dat de combinatie van UPS en TNT in sommige landen een te grote speler wordt, met name bij de bezorging van kleine pakketten. Mocht uit het onderzoek van de Europese Commissie inderdaad blijken dat de mededinging in gevaar komt, dan zou de transactie aan voorwaarden kunnen worden gebonden, zoals de verkoop van activiteiten.
Bierbrouwer Heineken krijgt op 28 september duidelijkheid over haar bod op het 40% belang dat Fraser & Neave (F&N) heeft in de Aziatische bierbrouwer Asian Pacific Breweries (APB). F&N heeft de aandelen in principe al toegezegd aan Heineken, maar concurrent Thai Beverages uit Thailand probeert dat te voorkomen. Thai Beverages heeft een belang van 30% in F&N en is ook geïnteresseerd in het belang in APB. F&N heeft een direct belang van ruim 7% in APB en heeft daar 55 Singaporese dollar per aandeel voor geboden. Het overige belang van F&N zit in een joint venture met Heineken. De Nederlandse brouwer wil al die stukken plus het directe belang van F&N in APB kopen voor 53 Singaporese dollar per aandeel.