FrieslandCampina heeft haar vruchtensappendivisie Riedel – producent van merken als Appelsientje, Coolbest en Dubbelfrisss – verkocht aan de Nederlandse investeringsmaatschappij Standard Investment. Een stoet aan (juridisch) adviseurs trad aan om de overname te begeleiden, onder wie Van Doorne, De Brauw Blackstone Westbroek en JanssenBroekhuysen.
Eerder dit jaar kondigde FrieslandCampina al openlijk aan Riedel af te willen stoten om zich weer volledig te richten op zuivel. Riedel is gevestigd in Ede en realiseerde met 200 medewerkers het afgelopen jaar een omzet van circa 125 miljoen euro.
Voor Standard Investment, dat onder meer belangen heeft in Burger King Nederland en afbakbroodproducent Dutch Bakery, betekent de overname een belangrijke uitbreiding van haar portfolio, aldus een gezamenlijk persbericht. De voorgenomen transactie is afhankelijk van enkele voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt en het afronden van het medezeggenschapstraject. De dealwaarde is niet openbaar gemaakt.
Het bestuur en management van Riedel schakelden Van Doorne in en kregen juridisch advies van Onno Boerstra (lead partner), Sjoerd Stokmans, Steven Sterk en Desiree van der Veer. FrieslandCampina schakelde huisadvocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek in, plus J.P. Morgan en Deloitte voor financieel advies. Vanuit de Brauw adviseerden Ton Schutte (lead partner), Wiebe Dijkstra, Erica Teeuwen, Maarten Tinnemans, Olga Konsek, Anne-Carien Smale, Rim Roomberg en Julie Gijsbers. Koper Standard Investment liet zich juridisch bijstaan door Amsterdams advocatenkantoor JanssenBroekhuysen, om precies te zijn door Lucas Brabers en Pieter Janssen, en door financieel adviseurs Oxeye en Nielen Schuman.
Hoewel het Standard Investment bekend is dat Nederlanders in de afgelopen tien jaar ongeveer een kwart minder vruchtensappen is gaan drinken, ziet de investeringsmaatschappij genoeg kansen voor het bedrijf. Zo is het de bedoeling dat de bekende sappenmerken ook in de supermarktrekken in andere Europese landen verschijnen. Partner Guido Grobbink: “Wij willen de nadruk leggen op de inherente kwaliteiten van fruit- en vruchtensappen en het belang daarvan voor een uitgebalanceerde levensstijl. Dat is een grote uitdaging, maar we hebben veel vertrouwen in de werknemers en het management.”
Een overzicht van deze deal is te vinden in de OverFusies-databank.