John de Mol’s mediabedrijf Talpa geeft de strijd om het eigendom van de Telegraaf Media Groep definitief op. Vrijdag werd bekend dat Talpa zijn belang van 29,16% in TMG verkoopt aan het Belgische Mediahuis. TMG verkoopt op zijn beurt een belang van 23% in Talpa Radio terug aan Talpa. De Brauw, Freshfields, Linklaters en Stibbe gaven de partijen juridisch advies over deze uitwisseling.
Mediahuis, dat in Nederland onder meer NRC Handelsblad uitgeeft, betaalt 81 miljoen euro voor het 29,16% aandeel in TMG (6 euro per aandeel voor ruim 13,5 miljoen aandelen TMG). Na voltooiing van deze transactie bezit Mediahuis vrijwel alle aandelen TMG. Mogelijk halen de Belgen het Nederlandse bedrijf vervolgens van de beurs, schrijft het FD. De koopprijs die Talpa in contanten betaalt voor het 23% belang van TMG in Talpa Radio, resulteert voor TMG in een boekwinst van ruim 8 miljoen euro.
Talpa laat zich voor beide transacties adviseren door twee advocatenkantoren. Namens Stibbe treden partner Björn van der Klip en associates Frederik de Hosson en Dirk de Graeff op. Ook Freshfields Bruckhaus Deringer adviseert de Talpa Holding: het team bestaat naast lead partner Harald Spruit uit Lisa Hees, Elske Hylkema, Brechje Nollen en Nima Lorjé.
Linklaters Amsterdam treedt op als juridisch adviseur van Mediahuis, met een dealteam bestaande uit partner Jan Willem de Boer, Jordi Wals en Jaap Geleijns. TMG laat zich bijstaan door De Brauw Blackstone Westbroek-advocaten Bernard Roelvink en Hanneke van Manen.
‘Rust en ruimte’
Talpa-CEO Pim Schmitz zegt in een persverklaring ‘zeer gelukkig’ te zijn met de deal. “Voor de uitrol van Talpa Network is het strategisch gezien van enorme waarde om alle aandelen van het radiobedrijf in bezit te hebben en daar hebben we op aangestuurd. Voor TMG is het beter met één krachtige aandeelhouder van doen te hebben in plaats van twee. Dat hebben wij ook altijd gezegd. Intussen werken we als Talpa goed samen met TMG en liggen er meer gezamenlijke projecten in het verschiet.” Talpa Network is de nieuwe naam voor alle media-activiteiten die De Mol ontplooit.
Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis, noemt het akkoord van vrijdag ‘goed voor alle partijen’. “Wij zijn verheugd dat de constructieve onderhandelingen met Talpa nu tot dit resultaat geleid hebben. We zullen met volle kracht de nieuwe koers voor TMG voortzetten.” Verder zorgen de transacties voor ‘de rust en ruimte om ons ons volledig te concentreren op het uitvoeren van de toekomstplannen voor TMG’, aldus TMG-CEO Marc Vangeel. “Dit bedrijf weer sterk en leidend maken is en blijft ons belangrijkste doel.”