Gibson Brands, vooral bekend als fabrikant van elektrische gitaren, neemt WOOX Innovations over. Het gaat om het onderdeel waarin Philips onder meer de activiteiten in audio- en videoapparatuur heeft ondergebracht. De Amerikanen tellen $ 135 miljoen neer voor het onderdeel, wat neerkomt op € 98 miljoen. Daarnaast ontvangt Philips de komende zeven jaar inkomsten uit een licentieovereenkomst voor het gebruik van haar merknaam.
Begin vorig jaar probeerde Philips het onderdeel – dat toen nog Philips Lifestyle Entertainment heette – te slijten aan Japanse branchegenoot Funai. Het Nederlandse elektronicaconcern trok echter eind oktober vorig jaar de stekker uit dat toen nog lopende dealproces omdat Funai zich volgens Philips niet aan de contractuele afspraken hield.
Goede sfeer en focus
Zowel vorig jaar als bij de huidige verkooppoging heeft Philips De Brauw Blackstone Westbroek ingeschakeld. Partner Gaby Smeenk leidt het team dat de advisering verzorgt. Volgens de De Brauw-partner liep het dealproces op rolletjes. “De onderhandelingen in deze deal verliepen zoals het eigenlijk altijd zou moeten gaan, in goede sfeer met focus op de belangrijke zaken,” aldus Smeenk, die tegenwoordig werkzaam is voor de vestiging van haar kantoor in Shanghai.
Corporate financeadvies aan Philips komt van Credit Suisse. Een team van Deloitte voorziet het Nederlandse electronicaconcern van fiscaal advies bij de deal.
Gibson Brands
Kopende partij Gibson startte in 1902 als fabrikant van muziekinstrumenten. Later ging het bedrijf zich ook richten op randapparatuur zoals versterkers en luidsprekers. De afgelopen jaren is daar de focus bijgekomen op consumentenelektronica. Zo nam Gibson in 2012 een belang in het Japanse audioconcern Onkyo en lijfde het vorig jaar het eveneens Japanse merk TEAC in.
Bij de aankoop van WOOX Innovations heeft Gibson Brands het Amerikaanse kantoor Goodwin Procter in de arm genomen als lead advisor. Loyens & Loeff verzorgt de advisering over de Nederlandse aspecten van de deal. Partner Bas Vletter leidt het team dat de transactie namens Loyens & Loeff begeleidt.
Macquarie verzorgt corporate financeadvies aan Gibson Brands, terwijl KPMG het fiscaal advies voor haar rekening neemt.
Internationale aspecten
Loyens & Loeff-teamleden Guido Portier, Roel Fluit en Vilmar Feenstra geven aan dat bestaande relaties aan de basis stonden van de betrokkenheid van hun kantoor bij de deal. “Vanwege de goede relatie tussen onze kantoren, heeft Goodwin Procter ons gevraagd hen als Europese partner bij deze deal te assisteren.”
Daarnaast wijzen ze op de internationale aspecten die de deal bijzonder maken: “WOOX Innovations opereert wereldwijd in een zeer groot aantal landen, wat de deal tot een intensieve en uitdagende opdracht maakt. Daarnaast was de belangrijkste transactiedocumentatie naar Nederlands recht, waardoor wij intensief betrokken waren bij het opstellen en uitonderhandelen daarvan.”
De teamleden vervolgen: “Aangezien deze deal zich in verschillende tijdszones afspeelde, was het belangrijk om ‘around the clock’ service te kunnen bieden. Ook in deze deal hebben we er daarom voor gekozen om ons team te verspreiden over Amsterdam en New York. Dit maakt het mogelijk om onze cliënten op ieder moment van de dag bij te staan. We merken dat deze aanpak veel waardering oplevert.”