Verkopers in Nederlandse en Europese M&A-transacties liepen in 2014 minder risico, terwijl er in dat jaar toch sprake was van een forse stijging van de M&A-transactiewaarde. Dit staat in het onderzoek Sellers taking less risk in M&A in the Netherlands dat door juridische dienstverlener CMS is uitgevoerd.
CMS analyseerde in zijn zevende jaarlijkse M&A-onderzoek ruim 2.400 Europese overnametransacties van bedrijven uit de publieke en particuliere sector tussen 2007 en 2014.
Prijsaanpassingsmethode
Stefan Brunnschweiler, partner en hoofd van de CMS Corporate/M&A-groep: “Het risico voor verkopers bij Europese overnametransacties is in de afgelopen jaren gestaag afgenomen. Maar in 2014 was er een duidelijke toename van verkopersvriendelijke dealstructuren, wat in lijn is met de relatieve hausse in M&A-waarde in heel Europa.”
De studie van CMS geeft aan dat de transactie-omgeving voor verkopers in Europa terug is op het niveau van vóór de financiële crisis. Twee opmerkelijke trends ten gunste van verkopers zijn de aanmerkelijke toepassing van Locked Boxes en garantie- en vrijwaringsverzekeringen (W&I). Met Locked Boxes wordt de transactieprijs vastgezet zonder dat deze pas wordt bepaald op de overdrachtsdatum. Deze prijsaanpassingsmethode is in 2014 het vaakst toegepast in transacties op het gebied van consumentenproducten en zakelijke dienstverlening.
W&I-verzekeringen bieden een oplossing voor de ‘garantiekloof’ die ontstaat doordat verkopers niet bereid of in staat zijn om een garantie af te geven. Verkopers kunnen op deze manier een garantiepakket bieden aan de kopers, terwijl daaruit voortkomende claims kunnen worden afgewend naar de verzekeraar. In 2014 werd er vooral bij transacties met particuliere investeerders en vastgoed- en infrastructurele fondsen gebruik gemaakt van W&I-verzekeringen.
Macrofactoren
Roman Tarlavski, partner bij CMS Nederland zegt: “M&A transacties in Nederland waren verkopersvriendelijker in het afgelopen jaar, terwijl kopers bij hoge waarderingen uitermate voorzichtig blijven. Weliswaar verwachten wij voor het komende jaar een nog actievere markt, vooral voor de sectoren technologie, media/communicatie, consumentenproducten, lifesciences en energie, maar het transactielandschap zal beïnvloed blijven worden door macrofactoren zoals de gedaalde olieprijs, de Griekse crisis en geopolitieke omstandigheden in de Oekraïne en Rusland. Door elke wezenlijke verschuiving kan een koper extra op zijn hoede raken.”
De toepassing van baskets en de-minimis-bepalingen is een ander voorbeeld van M&A-transactiestructuren ten gunste van de verkoper in 2014. De-minimis is een individuele claim die alleen wordt overwogen wanneer deze boven de minimale waarde uitkomt. Er is sprake van een basket wanneer de koper alleen een claim aanhangig kan maken wanneer het totaal van alle individuele claims die boven de de-minimis-drempel uitkomen tevens hoger is dan de basketdrempel. In Nederland geldt dat er meer baskets en de-minimis-bepalingen zijn toegepast afgelopen jaar: voor 63% van de transacties in 2014 golden er de-minimis-bepalingen – tegen 53% in 2013. 89% van de transacties kenden een basket bepaling – tegen 68% in de zeven voorgaande jaren.
Earn Outs
MAC-clausules blijven in Nederland vrij zeldzaam. De clausule over een materiële negatieve wijziging (MAC: Material Adverse Change) geeft de koper het recht om de overeenkomst te beëindigen wanneer een gebeurtenis uit de overeenkomst zich met een negatief effect vóór afsluiting van de overeenkomst voordoet. Dat zorgt voor transactiezekerheid voor verkopers. Dergelijke clausules golden in 5% van de transacties, tegen 10% in 2013. In de VS maakt de overgrote meerderheid – 94% – gebruik van een MAC- clausule.
Verder was er in 2014 een significante toename in het gebruik van Earn Outs in de Europese M&A: een bepaling die stelt dat een deel van de koopsom afhangt van de toekomstige prestaties van de doelonderneming. In 2013 werd de bepaling nog toegepast bij 14% van de transacties, in 2014 steeg dit naar 19%. In Nederland bleef het bij 16%, waarmee vertrouwen in toekomstige verkoper-performance tot uitdrukking komt. Earn Outs waren voornamelijk in Noord-Europa populair – vergelijkbaar met de VS (21% tegen 25%). De Earn Out bleek met name populair in de lifesciences-sector.
Alle transacties waaraan Roman Tarlavski heeft meegewerkt, zijn te vinden in de OverFusies Databank.