De Master Blenders voegt haar koffieactiviteiten samen met het koffieonderdeel Jacobs dat zij overneemt van het Amerikaanse Mondelez International. De joint venture waarin de activiteiten ondergebracht gaan worden, gaat Jacobs Douwe Egberts heten en krijgt een Nederlandse hoofdvestiging. De deal brengt Mondelez $ 5 miljard in cash op, plus een belang van 49% in het nieuwe bedrijf.
Clifford Chance verzorgt juridisch advies aan Mondelez, de nummer 2 in de mondiale koffiemakersmarkt, achter marktleider Nestlé. DE Master Blenders is de nummer drie in die markt.
Adviseurs Mondelez
Clifford Chance werkt vanuit zowel New York, Londen en Amsterdam aan de deal. Het Amsterdamse team bestaat onder meer uit Thijs Alexander, Joel Erwteman (Corporate) en Michiel Sunderman (Tax). Financieel advies aan Mondelez komt van Perella Weinberg.
Adviseurs DE
Lazard verzorgt het financieel advies aan DE Master Blenders bij deze deal. De bank verzorgt de advisering vanuit zowel de Verenigde Staten als Nederland. Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom, Stibbe, Freshfields Bruckhaus Deringer en Allen & Overy adviseren DE Master Blenders op juridisch gebied. Freshfields Bruckhaus Deringer adviseert het koffiebedrijf specifiek op het gebied van employment en antitrust.
De leiding over het team van Allen & Overy is – in tegenstelling tot eerdere deals voor de koffiemaker – niet in handen van Jan Louis Burggraaf, maar van Christiaan Stokkermans.
Employment partner Brechje Nollen is dealcaptain van het Freshfieldsteam, dat verder bestaat uit Desiree Kemperink, Janna Nigten en Astrid van Ommeren.
Bjorn van der Klip en Derk Lemstra leiden het team van Stibbe. Dat team bestaat verder uit: Paul Quist, Paul Vestering, Duco de Boer, Pieter Schutte, Sjoerd Buijn en Charlotte van Weert.
Een team van Hill+Knowlton Strategies Amsterdam treedt op als communicatieadviseur van DE Master Blenders. Het team wordt geleid door Frans van der Grint en Sabine Post-de Jong. Zij werken samen met Ingo Heijnen, Ariën Stuijt en Marlieke Berkman.
Niet de grootste
De samensmelting van de koffietitanen brengt een flinke trits merken onder dezelfde paraplu. De Amerikanen brengen ondermeer Jacobs en Carte Noire in, terwijl DE Master Blenders onder meer de merken Douwe Egberts, L’Or en Senseo inbrengen. Door de fusie kan het nieuwe koffiebedrijf nog steedsn iet tippen aan marktleider Nestlé, maar Jacobs Douwe Egberts moet de grootste pure-player worden.